17.05.2009

Korallrev av Romesh Gunesekera

"Romanens handling er lagt til Sri Lanka i begynnelsen av borgerkrigen. Forteller er kokken Triton, som 11 år gammel fikk plass som kjøkkengutt hos Mr. Salgado, en mild, litt forsiktig ungkar, utdannet marinbiolog. I Mr. Salgados hus kan Triton få utvikle seg og etter hvert utfolde sitt talent som matkunster. Dønningene av borgerkrigen som skal komme, er knapt hørbare i begynnelsen, men slår litt etter litt inn i romanen - til flukt er eneste utvei. "
(Kilde: capris.no)

Denne boken ble ved en tilfeldighet plukket opp på biblioteket sist jeg var der, og det var først når jeg kom hjem at jeg husket at jeg hadde lest om den et eller annet sted på nettet. Et lite søk hos Google ga meg svaret; jeg hadde lest om den i bloggen Belmotte Tower.

Jeg har egentlig liten interesse for Asia, så jeg holder meg som regel til litteratur fra de andre kontinentene, men det skader jo aldri å lese bøker man vanligvis ikke ville lest. Man kan bli overrasket (men man kan også bli skuffet, selvfølgelig).

Romesh Gunesekera skriver helt greit, men til tider er det ganske kjedelig. Muligens fordi jeg hadde forventet en litt annerledes historie. Og riktignok synes jeg de første 60-70 sidene er nokså bra, men den taper seg sakte men sikkert etter dette. Jeg skjønner at det politiske aspektet spiller en stor rolle i og med at det handler om Sri Lanka i årene før borgerkrigen bryter ut, men for min del blir det altså litt kjedelig. Heldigvis er Gunesekera flink til å skildre stemninger, situasjoner og omgivelser. Det trekker litt opp.

Tone Velldals anmeldelse
av boken stemmer overens med min leseropplevelse, mens Cassandra Mortmain stiller seg mer positiv til den. Smaken er delt, men min konklusjon er ihvertfall at jeg ble ganske skuffet - desverre.
Terningkast 2

Utgitt: 1995
Forlag: Pax
Sider: 160
ISBN: 9788253017488

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...