29.05.2009

Blått som Alentejo av Monica Ali



"Denne romanen forteller historia om landsbyen Mamarrosa gjennom livene til de som bor der, og til de som er på gjennomreise. For noen, slik som Teresa, er det et sted som hun ønsker å rømme fra, for andre, som den dysfunksjonelle familien Potts, er det et sted hvor man rømmer til, for å unnslippe trøbbel. En engelsk turist gjør Mamarrosa til hovedpunktet i en drøm om et nytt liv, mens for et ungt, engelsk par, er dette stedet hvor drømmene deres blir knust."
(Kilde: bokkilden.no)


Blått som Alentejo handler om innbyggerne i den fiktive portugisiske landsbyen Mamarosa, og boken er inndelt i ni kapitler som tar for seg historien til ni forskjellige mennesker. Det første kapitlet tok nesten motet fra meg, men den tok seg nokså raskt opp etter det. Allikevel holder det ikke til noe mer enn en middelmådig karakter.

Alle hovedpersonene er på en eller annen måte knyttet til hverandre, og det må vel kunne sies å være en kollektivroman, selv om jeg er mer fristet til å kalle det en slags novellesamling. Men nok om det. Jeg synes ikke det er så mye glede å oppdrive i disse historiene, men den er heller ikke trist selv om stemningen er ganske hverdagslig og tung til tider.

Språket til forfatteren er veldig skildrende, og leseren får god kjennskap til hvordan landskapet ser ut, hva det lukter, hvordan det ser ut og hvordan det føles, men det er en del portugisiske ord og uttrykk som ikke er oversatt og dermed ødelegger litt av min leseropplevelse. Enkelte ord kan man forstå utifra sammenhengen, mens andre uttrykk bare blir stående som et spørsmålstegn i teksten. Ellers synes jeg heller ikke språket hennes utmerker seg på noe vis.

Jeg ble rett og slett litt skuffet over denne romanen fordi jeg hadde gledet meg til å lese en hyggelig fortelling fra en liten portugisisk landsby, men ble istedenfor møtt med flere trauste skjebner som ikke ga meg noe igjen. Og det er klart man ikke alltid skal skrive om lykkelige omstendigheter, men dette ble for kjedelig.

Terningkast 3

Utgitt: 2007
Forlag: Aschehoug
Sider: 253
ISBN: 9788203210419

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...