30.11.2010

Slik skjer det ikke - Line Berg


"Her skildres vanlige folk i hverdagslige og ekstreme situasjoner; et søskenpar som spiser sin vante søndagsmiddag på kafé, et stevnemøte på pub, begravelser og bilulykker. I begge tilfeller velger Line Berg ut det avgjørende øyeblikket, hvor innsikten plutselig eller langsomt siger på personene, og på leseren, som gjerne får sin forestillingsverden endret, og vi forstår at tilværelsen ikke alltid er som den synes å være."(gyldendal.no)



Denne novellesamlingen begynte godt med novellen Noe nytt med hele bildet for deretter å treffe bunnen med den neste novellen. Så henter den seg opp igjen med De hører henne ikke mer, for så å falle nedover igjen med Mongoen. Og som dere sikkert skjønner henter den seg godt opp igjen med påfølgende novelle Noen sekunder ekstra, for så å dale med Samtaler. Deretter kommer tittelnovellen Slik skjer det ikke, og den er veldig god, mens neste novelle er dårlig og den siste er god.

Jeg har aldri vært borti en novellesamling som er så ustødig, hvis jeg kan bruke det ordet. De gode novellene er virkelig verdt å få med seg, mens de dårlige burde vært kuttet ut - rett og slett. Men når samlingen kun er på 95 sier fra før av så må man vel ha litt "fyllstoff" innimellom. Og kanskje er det bare min smak.

Men nettopp på grunn av de gode novellene, og det nøkterne, men akk så beskrivende språket, vil jeg anbefale å lese samlingen. Det er gjort på kort tid, og boka finnes på biblioteket, så ikke nøl med å gi den en sjanse. Høres kanskje litt selvmotsigende ut å anbefale en middelmådig bok, men du kan jo lese et utdrag fra tittelnovellen her, og se om det gir mersmak.

"Vet du at mannen min bare ble syttito år," fortsetter hun. "I tjue år har jeg bodd her alene og klart meg helt fint. Men det er fortsatt rart å se stolen hans tom om kveldene."
De hører henne ikke mer, s. 29


Han synes med ett synd på henne fordi hun ikke klarer nettopp dette, å eldes slik moren hennes gjorde. Å se seg i speilet hver morgen og vite at nok en dag er borte og være fornøyd med det.
Noen sekunder ekstra, s. 50


Terningkast 3
Utgitt: 2010
Forlag: Kolon forlag
Sider: 95
ISBN: 9788205395336

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...