18.06.2010

Stine anbefaler: Hvite niggere

Dette er vel nærmest for en klassiker å regne i norsk litteratur, og for å være ærlig tror jeg ikke at jeg hadde lest den om det ikke hadde vært for at alle skulle lese den til en norsktime på videregående(?). Men det ble altså mitt første møte med Ambjørnsen, og et svært vellykket møte sådan.

Boka handler om Erling, Charly, Rita og Edward - outsiderne. Hverdagen er preget av "sex, drugs and rock'n'roll" og vi følger dem fra den spede barndom til den dagen Erling leverer sitt manuskript på en roman. I en omvendt kronologisk rekkefølge får vi vite om oppveksten i småbyen Lillevik, om gartnerskolen i Hardanger, jobben på Rockwool og interessen for den skriftlige kunsten. De er på vei mot undergangen, men de er på vei sammen.

Språket til Ambjørnsen er muntlig og enkelt, og slangen passer veldig godt inn i settingen. Jeg vil si den er et must. I tillegg til at boken er lett selvbiografisk i handling, gjør også fortellersynsvinkelen fra første person et personlig preg på det hele. I tillegg vil jeg gi et stort plusspoeng både for skildringene av miljøet, og de unike karakterene som utgjør bokas hovedpersoner.

Vil absolutt anbefale denne til tenåringer, så vel som voksne. Til de som er kjent med Ambjørnsen fra før, og de som ikke er det. En snerten klassiker i norsk litteraturhistorie!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...