27.05.2010

Fra bok til film

Har de siste dagene sett En shopoholikers bekjennelser og Alle mine kjære som begge er basert på bøker.

Førstnevnte er en samling av litt fra flere bøker om shopoholikeren Rebecca Bloomwood, og i likhet med at jeg synes bøkene tapte seg etterhvert som det ble flere av de, så synes jeg filmen var ganske dårlig. Hadde ikke så høye forventninger i utgangspunktet heller, og til tross for at verken bøkene eller filmen er det helt store, så vil jeg ihvertfall anbefale å lese bøkene fremfor å se filmen. Mine anmeldelser av shopoholiker-bøkene kan forøvrig leses her, her og her.


Alle mine kjære er basert på boka ved samme navn, skrevet av Alice Sebold. Mannen bak filmen er Peter Jackson (kjent for bl.a. Ringenes Herre) og jeg synes den bærer preg av dette. Da tenker jeg på de scenene hvor Susie befinner seg i "the inbetween". Dette var fint skildret i boka, men i filmen blir det litt over the top. Litt for mye datateknikk, og det synes jeg ikke passer inn i en slik film. Men det er min smak. Så nok en gang; les heller boka enn å se filmen.
Min anmeldelse av boka kan forøvrig leses her.

Og de neste filmene (som er basert på bøker) som jeg skal se er Precious, Sherlock Holmes, Alice i eventyrland og De gales hus, men  de bøkene har jeg ikke lest - ennå.

1 kommentar:

Groskro sa...

Jeg likte også bedre boka "Alle mine kjære" enn filmen. Det er ofte slik dessverre...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...