29.06.2009

Taushetens konsekvenser av Linda Olsson


"Fiolinisten og komponisten Adam Anker bor på New Zealand, men fortiden og historien hans befinner seg på den andre siden av jordkloden; han ble født i Polen og vokste opp i Sverige. ”Jeg har aldri hatt noen forbindelse med fortiden min,” sier Adam til en gammel kvinne som sitter med kunnskap om opphavet hans. ”Det har føltes som om jeg aldri har hatt noe annet enn nåtiden.” Da Adams eneste barn, Miriam, blir drept i en ulykke, kollapser tilværelsen. Han blir tvunget til å konfrontere sin egen gåtefulle tilblivelse og at han hemmeligholdt omstendighetene rundt datterens opphav for henne."
(Kilde: bokkilden.no)


Tidligere denne måneden oppdaget jeg en kampanje hos Norli.no hvor man kunne sende inn en mail om hvorfor nettopp jeg fortjener å få et forhåndseksemplar av Linda Olssons (kjent for La meg synge deg stille sanger) nyeste bok: Taushetens konsekvenser som ikke utkommer før 1. juli. Jeg måtte selvfølgelig gi det en sjanse, og jammen var jeg så heldig å bli trukket ut! Boka kom i posten et par dager før vi reiste i bryllup og til Roma (mer om det i et senere innlegg) og jeg leste den ut for noen dager siden.

Romanen handler om Adam Anker som bor på New Zealand og har bodd der de siste 19-20 årene sammen med datteren sin Miriam. Han vender imidlertid hjem til Polen og Sverige et år etter at datteren omkommer i en ulykke, for å nøste opp i sin egen fortid. Her møter han mennesker som kan fortelle ham om hans foreldre, og han møter sin gamle kjærlighet, Miriams mor.

For å begynne med moralen i denne historien så er den ganske tydelig; ikke hold ting skjult! Taushet leder ikke nødvendigvis til noe godt. Adam har levd et 60 år langt liv uten å vite annet enn små detaljer om sin familie, og når han den gangen for nærmere 20 år siden tok farvel med Miriams gjorde han det samme mot sin datter. Han holdt fortiden skjult.

Skal jeg påpeke noe negativt, så må det være at den, til tross for at den er veldig lettlest, er til tider litt langtekkelige. Jeg tror at enkelte partier (gjerne en del av skildringene) kunne vært tatt bort uten at historien hadde tatt noen skade av det, for de de blir for "rene, pene og ordentlige".

Jeg synes Linda Olsson skriver veldig godt, og hun makter å skrive utifra en manns perspektiv uten av det føles feil. Kun ved enkelte tilfeller synes jeg dialogene får et noe urealistisk preg. Det høres rett og slett for poetisk ut. Jeg kjenner ihvertfall ingen som prater med slike ord. Men som sagt, er dette bare et fåtall av tilfeller. Skiftningene mot slutten av boka, der vi får Cecilias historie (Mirams mor) fungerer veldig godt og er viktig for historien om Adam.

Boken kan definitivt anbefales :)

Terningkast 4
Utgitt: 2009
Forlag: Vigmostad & Bjørke
Sider: 334
ISBN: 9788241905698

2 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg skal notere meg titlene på denne boken. Takk for anmeldelsen :)

Anonym sa...

Har selv lest den boka, syns det var litt vanskelig å forstå den helt. Men er enig i det du sier om at ''enkelte partier kunne vært tatt bort''
Men den er en utrolig fin bok og som du sier den er til å anbefales!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...