02.04.2009

En ettermiddag om høsten av Mirjam Kristensen


"Ekteparet Rakel og Hans Olav er på ferie i New York. Under et besøk på Metropolitan Museum of Art, går Rakel en tur på do. Når hun kommer tilbake, er Hans Olav borte. Museumsvakten sier at hun så ham forlate rommet med en annen kvinne. Rakel reiser på kryss og tvers av storbyen i et forsøk på å danne seg et bilde på hva som kan ha hendt. Har det skjedd noe forferdelig med Hans Olav, eller har han forsvunnet av egen vilje? Og hvordan kan et menneske bare bli borte?" (Kilde: bokkilden.no)



En ettermiddag om høsten
er den nyeste boken til Mirjam Kristensen, og den kom ut i 2006. Tidligere har jeg lest hennes debutroman Dagene er gjennomsiktige og romanen De som er ute i regnværet.

Mysteriet med den forsvunnede ektemannen til Rakel er vel det som fenget meg mest og som holdt motet oppe gjennom boken. Jeg ville ha et svar, så selv om det egentlig var en ganske platt fortelling, så måtte jeg lese ut boka bare for å finne ut av hvorfor Hans Olav har forsvunnet. Men jeg ble ikke så veldig mye klokere.

Kristensen får et pluss for et godt utgangspunkt, men denne boken var desverre en skuffelse, og den skiller seg litt ut i forhold til de to andre bøkene Mirjam Kristensen har skrevet. Jeg liker nok de bedre enn denne. Enkelt og greit.

Terningkast 3

Utgitt: 2006
Forlag: Oktober
Sider: 217
ISBN: 9788249502677

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...