03.01.2009

Utro av Lene Therese Teigen



"Ida og Johan er på vei mot stjålen lykke. De kjører fra hver sin kant av landet, fra hver sin familie, for å treffe hverandre på en hytte i Gudbrandsdalen. En familietragedie i nærheten av deres hemmelige møtested truer med å ødelegge helgen de begge har lengtet etter. Utroskapsaffæren får en uhyggelig resonnansbunn."
(kilde: bokklubben.no)


Utro av Lene Therese Teigen har stått en god stund på leselista mi, muligens fordi jeg ikke bare har hørt positive omtaler om den, men også at den er kjedelig og ikke verdt å fullføre. Derfor var jeg også litt skeptisk når jeg skulle begynne å lese den, og det var nok ikke den beste boken jeg kunne lest etter opplevelsen med I tusen knas av James Frey.

Jeg synes boken i begynnelsen var ganske tung å lese (muligens fordi James Frey har en helt annen måte å skrive på, med kortere setninger f.eks.), men det kommer seg etterhvert - heldigvis. Historien finner sted mellom fredag ettermiddag og søndag, og handler om Ida og Johan som har kjent hverandre i mange år, men som har levd sine liv med ektefelle og barn på hver sin side. Nå vil de finne ut av om det forholdet de har (per telefon) kan bli noe mer. Ida er hovedpersonen og det er hun som forteller, og hopper litt frem og tilbake i tid for at leseren skal få et innblikk i bakgrunnshistorien. Blir litt mye tanker og surr og gjentagelser til tider synes jeg.

På vei opp til møtestedet hører Ida på radioen at en far har drept sin kone og deres to barn før han også har tatt livet av seg selv. Dette går sterkt innpå Ida, og hun sammenligner mannen sin med mannen som har begått drapene og det hele kompliserer hennes følelser for det hun og Johan er i ferd med å gjøre.

Terningkast 3

Utgitt: 2005
Forlag: Aschehoug
Sider: 274
ISBN: 9788203190285

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...