17.01.2009

En liten historie om lengsel av Jens M. Johansson


"Boken forteller historien om Karen Abrahamsen i tre avgjørende øyeblikk. Vi møter henne først i 1968, på vei hjem fra USA til Sandefjord og med et barn i magen. I 2006 er hun på høyden av sin karriere som litteraturprofessor, samtidig som datteren svikter Karens forventninger. Boken handler om opprør, frigjøring og generasjonsforhold."
(Kilde: bokkilden.no)


En liten historie om lengsel er på en måte litt ulik det jeg pleier å lese, men jeg likte den godt. Og jeg synes det er godt gjort av en mannlig forfatter å skrive såpass godt om en kvinnes tanker og følelser. Kanskje er ikke menn og kvinner så ulike i tankesettet som vi liker å tro til tider?

Boken er delt inn i 3 deler; 1968 - Karen er gravid og reiser hjem til Norge fra USA for å fortelle sine foreldre om barnebarnet som er på vei. 1973 - Karen er tilbake i USA, hun er skilt fra Trond og datteren har blitt fem år. 2006 - Karen er tilbake i Norge, underviser på universitetet og har fått et barnebarn.

Karen fremstår stort sett som en sterk kvinne med egne meninger, særlig overfor omverdenen, men gjennom tankene hennes skjønner leseren at hun sliter med det samme som alle. Hun er redd for ikke å bli likt, huner redd for å skuffe sine foreldre, hun er redd for å skuffe datteren sin, hun ønsker mer tid sammen med de hun er glad i. På et punkt får hun nok og stenger seg inne på badet en hel helg.

Jeg synes Jens M. Johansson bruker en lett tone i boken sin, og historien glir fort fremover, så boken er lest i løpet av ganske kort tid. Hans andre skriverier (romanen Trøst og novellesamlingen Bisettelsen har funnet sted) er notert på leselisten min.

Terningkast 4

Utgitt: 2007
Forlag: Tiden
Sider: 289
ISBN: 9788205376748

Forøvrig liker jeg coveret veldig godt :)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...