22.12.2010

Kvinnens lange arm - Kim Småge


"Tittelnovellen i denne samlingen er en detektivhistorie, med politibetjent Anne-kin Halvorsen i hovedrollen. Ellers finner vi historier om en manisk kvinne som gjennomfører bestialske hevnaksjoner mot tyske soldater som ødela hennes foreldre under krigen, om kvinner som på utspekulert vis prøver å kvitte seg med ektemenn og elskere, og om en skjebnesvanger gullskatt fra slutten av 1800-tallet."
bokelskere.no



Kim Småge ble en av min favorittforfattere på grunn av en novelle jeg leste på ungdomsskolen/videregående; nemlig Renslighet er en dyd. Det endte selvfølgelig med at jeg skrev mitt særemne om hennes forfatterskap og slukte etterhvert de fleste av romanene hennes. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle lese denne novellesamlingen, og når jeg fant den digitalisert på Nasjonalbiblioteket.no måtte jeg benytte sjansen.

Novellen renslighet er en dyd finnes i denne samlingen og jeg synes den var best av alle sammen. De andre 7 novellene var faktisk ganske dårlig. Jeg ble skuffet, og har konkludert med at Kim Småge er best i romanform.

Språket, den naturlige og muntlige følelsen man får når man leser novellene, var nok det som trakk karakteren litt opp. Historiene i seg selv var aldri interessante nok, og hvis de var såpass at jeg lurte på hva som skjedde videre, så trakk det hele ut i noe som jeg ikke klarte å relatere meg til. Det ble for unaturlig. Desverre.

Men for de som ikke har lest Renslighet er en dyd, så vil jeg anbefale det på det sterkeste, selv om dere eventuelt ikke leser resten av samlingen.

Terningkast 2
Utgitt: 1995
Forlag: Aschhoug
Sider: 155
ISBN: 9788203175114

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...