12.10.2010

Spis, elsk, lev av Elizabeth Gilbert


"Elizabeth Gilberts liv er tilsynelatende perfekt. Hun og mannen prøver å få barn, hun har en utfordrende jobb og et vakkert hjem. Men alt dette overskygges av Elizabeths sterke ønske om å finne meningen med livet. Etter en vond skilsmisse og periode med depresjon legger hun alene ut på en lengre reise til Italia, India og Indonesia. I løpet av denne turen finner hun både etterlengtet balanse og kjærlighet."
(bokelskere.no)

For å starte med det viktigste(?): Jeg er litt ambivalent til denne boken. Det er absolutt en god bok som det er verdt å lese, og den fortjener mye av den oppmerksomheten den har fått. Men helt opp når den ikke.

Boka handler om Gilberts vei opp fra det mørkeste dypet av sorgen til hun etterhvert er på overflaten igjen. Hun reiser først 4 måneder til Italia hvor hun lærer seg språket og spiser masse god mat, deretter 4 måneder til India hvor hun mediterer, mediterer og mediterer, før hun til slutt havner på Bali, Indonesia hvor hun får nye venner, opplever glede og hjelper andre.

Kapitlene som omhandler Italia og India var de jeg likte best. Det er her vi får kjennskap til bakgrunnen for reisen hennes, og det er nok mange som vil kjenne seg igjen.Om ikke direkte, så ihvertfall på enkelte grunnleggende punkter. Sorg, savn og fremtidsplaner som faller i vasken. Og gleden ved å se at det går oppover når man er langt nede. Nettopp denne gjenkjennelsesfaktoren er nok det som har gjort at boken har fått så mye oppmerksomhet.

Det var artig å kjenne seg igjen i de ulike plassene i Roma som hun skriver om (siden jeg har vært der 2 ganger), og det er noe veldig fasinerende med meditasjon. Jeg har ikke prøvd det så veldig aktivt selv, men kunne definitivt tenkt meg å prøve på ordentlig. Det høres ihvertfall veldig flott ut slik som Gilbert beskriver det.

Må nok se filmen som er basert på boka etterhvert:



Terningkast 4
Utgitt: 2009
Forlag: Cappelen Damm
Sider: 400
ISBN: 9788202301309

2 kommentarer:

Groskro sa...

Jeg er super-fan av Julia Roberts, men denne filmen skal jeg ikke se. Jeg syntes boken var så elendig at jeg faktisk ikke gidder å se filmen :-)

Janicke sa...

Jeg er enig med Groskro. Dette var skikkelig dårlig. Så jeg styrer også unna filmen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...