07.09.2009

Tematrio - sport

Jeg er ikke spesielt opptatt av sport, annet enn at jeg synes det er artig å se på langrenn eller skiskyting i ny og ne på vinteren (aller helst OL). Antageligvis er det ski som er tingen for meg i og med at jeg gikk mye langrennsløp når jeg var yngre, men friidrett (som jeg også drev med en liten periode) har ikke satt samme spor. Jeg kjenner igjen den gode følelsen man får når man mestrer noe, når man får en medalje, når man yter max og kjenner det river i lungene. Denne ukens tema i Lyrans tematrio er nettopp sport, og selv om jeg ikke har lest mye litteratur med sportsreferanser, så har det da blitt et par stykker. Men det er riktignok ikke sporten i bøkene som har fenget mest.


Berätta om en bok där någon sport, idrott eller ett sportintresse har en betydande plats! (OK, det blir godkänt om ni kan hitta böcker där sport överhuvudtaget omnämns.)


1) Vekten av snøkrystaller av Thorvald Steen - I denne romanen møter vi en 14 år gammel gutt som drømmer om å bli skihopper. Det er vinteren 1970 og han gjør et hopp i skibakken, men faller stygt fordi beina svikter. Det viser seg at han har en muskelsykdom, og han kan derfor se langt etter drømmen om å bli verdenskjent skihopper. Han går selv inn til legen, men når han kommer ut igjen forteller han ingenting om sykdommen til foreldrene sine. Han søker trøst i seg selv fordi moren er psykisk syk og faren har nok med å ta seg av henne og skjule hennes sykdom for omverdenen. Det er en trist bok om hvordan livet plutselig kan bli snudd på hodet.

2) Drageløperen av Khaled Hosseini - Vet ikke helt om drageløping regnes som en sport, men jeg tar meg den friheten. Amir prøver å vinne farens oppmerksomhet ved å vinne drageløperturneringen i Kabul. Sammen med kameraten Hassan som stammer fra en folkegruppe lavere på rangstigen deltar han i jakten på den siste dragen, men de kommer fra hverandre på veien og Hassan blir overfalt. Amir ser dette, men holder det for seg selv, og det hele får store konsekvenser for begges liv. En trist, men varm bok (Min anmeldelse).

3) Harry Potter av J. K. Rowling - Rumpeldunk er riktignok en oppfunnet sport, men like fullt en sport. Det føles nesten litt overflødig å si noe om Harry Potter, for hvem har ikke lest bøkene om han? Men uansett, så spiller han på Griffing-laget gjennom alle sine 7 år ved Galtvort (ja, jeg har lest bøkene på norsk), og han gjør en god innsats! ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...