14.03.2009

Drømmehjerte av Cecilia Samartin


"Castros revolusjon på Cuba i 1956 skiller de to bestevenninnene Alicia og Nora. Mens Nora flytter til USA med familien blir Alicia igjen og opplever fattigdommen som preger landet under Castros regime. Flere år senere blir Alicia alvorlig syk, og Nora bestemmer seg for å reise til Cuba for å hjelpe henne"
(Kilde: bokkilden.no)

Cecilia Samartin har skrevet (og fått gode kritikker for) Señior Peregrino, som også står på leselisten min, men historien i Drømmehjerte fenger meg mer, så jeg har valgt å lese den først. Og det var slett ikke et dårlig valg!

Historien starter allerede når Alicia og Nora er 8-9 år, og vi får i første delen av boka høre om oppveksten deres frem til de er 15 år. Denne tiden er preget av nære familiebånd og stor kjærlighet til Cuba hvor de vokser opp. Faren og onkelen til Nora (faren til Alicia) ønsker som så mange andre cubanere å få Batista vekk fra lederstolen, og det nærmer seg revolusjon og Fidel Castro blir statssjef. Noras familie får utreisetillatelse og reiser til Amerika, men Alicias familie blir igjen på Cuba. I andre del av boken får vi høre hvordan det er å vokse opp i California og lengte hjem til Cuba. Nora sender jevnlig brev til Alicia, men det går flere år før hun endelig får svar. Vi følger brevvekslingen mellom de to venninnene og Nora lever et veldig annerledes liv enn det Alicia lever hjemme på Cuba. Dette gjør at Nora lengter etter å hjelpe kusinen sin, men det er vanskelig for henne, selv i en alder av nærmere 30, å bestemme seg for å reise fordi moren og faren hennes er så imot det. Men hun tar valget og reiser tilbake til hjemlandet sitt. Hvordan Nora har det tilbake på Cuba, og hva som skjer videre får vi høre om i del tre.

Cecilia Samartin skriver veldig godt, og det er lettlest og fengende hele veien. Jeg blir glad av å lese den, jeg blir trist og jeg blir sint. Jeg får (enda mer) lyst til å reise til Cuba, og jeg får lyst til å høre mer om Nora og hennes familie. Det er en veldig sår historie, og leseren får innblikk i hvordan det var for kubanerne å leve i denne historiske æraen. Gode skildringer krydret med historier om savn, vennskap og kjærlighet gjør det til en fabelaktig bok, som gjerne kunne ha vært noen hundre sider ekstra hvis Cecilia Samartin hadde klart å holde på den gode pennen ;)

I og med at jeg lånte boken på biblioteket må jeg - motvillig - levere den tilbake, men jeg skal definitivt kjøpe denne og sette i bokhylla mi! Også må jeg nok la Señior Peregrino rykke opp noen plasser på leselisten min :)

Dette er en bok jeg kommer til å anbefale videre!
Terningkast 6

Utgitt: 2008
Forlag: Juritzen
Sider: 414
ISBN: 9788282050210

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...