08.02.2009

6 ordsnoveller

Jeg er innom bokkilden.no veldig ofte, og i dag kom jeg over dette bildet (<--) på nettsiden. 6 ordsnoveller, tenkte jeg, hva er det? Det sa seg jo egentlig mye selv, men kan man virkelig få en novelle ut av bare 6 ord? I eksemplet på bildet står det "For sale: baby shoes, never worn" og er skrevet av Ernest Hemingway, og jeg må medgi at disse få ordene faktisk forteller en historie. Kanskje forteller den meg noe annet enn den gjør deg - det har jo alt med erfaring og tolkningsperspektiv å gjøre - og jeg fikk en liten Aha!-opplevelse. Man trenger ikke en bok på 300 sider for å fortelle en historie. 6 ord er nok. Selvsagt lot jeg meg friste til å prøve meg på en slik novelle, men resultatet ble ikke fullt så innholdsrikt som Hemingway sin, så jeg tror jeg holder det for meg selv - med mindre jeg skulle stikke av med premien, da kan det jo hende jeg får lyst til å skryte litt :p

Jeg måtte jo lese artikkelen i Aftenpostens nettutgave når det stod linket til den i konkurranse-teksten, og der var det mange gode eksempler på 6 ordsnoveller:
- Hun dekker fremdeles på til begge.
- Han levde forsiktig, men døde likevel.
- Sammen om bruddet. Alene om sammenbruddet.
- Målstrekene på veggen kom aldri høyere.

Disse forteller faktisk essensen i det som kunne vært en bok på flere hundre sider. På et vis ganske tilfredsstillende, men på en annen side så ville jeg ikke satt meg ned for å lese 100 slike noveller når jeg kunne ha lest et par kapitler i en bok istedenfor. Kanskje er 6 ordsnovellene mer for artig, en slags avveksling. Og definitivt noe alle kan klare. For inspirasjon kan man jo lese boken Du trenger ikke mer enn 6 eller flere eksempler i denne artikkelen hos NRK ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yay, takk for tips om morsom konkurranse. Nå har jeg sendt inn et bidrag i et overivrig øyeblikk :D Kos deg med Alice Sebold, hun er fantastisk!

Stine Marie sa...

Lykke til i konkurransen!

Koser meg med Sebold, ja! Er ikke så mye igjen av boka, for den er såpss fengende at jeg MÅ lese :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...