17.12.2011

52 noveller: Snart vil engelene lande av Levi Henriksen

Dette er historien om en en voksen mann som sitter på et gatehjørne på Karl Johan og tigger om penger like før jul. Etterhvert som det blir færre mennesker i gatene og mørket blir tyngre, tenker han tilbake på livet sitt. Hvordan han nesten ble født i en elv da moren ble døpt, hvordan han var en sjenert gutt som etterhvert blomstret opp og ble en stjernespiller på det lokale fotballaget, hvordan han deretter skiftet lag til nabobyen og opplevde sitt verste fotball-mareritt som endte med at han aldri mer sparket en ball i hele sitt liv. Når dagen er over setter han seg på toget for å besøke sin mor som han ikke har sett ansikt til ansikt på flere år.

Men så er det dette med å spille den hånda livet gir deg, og hvis du får dårlige kort, hva gjør du da? Fortsetter å spill eller kaster deg? Jeg sitter ikke med noe svar. Egentlig har jeg prøvd begge deler, uten at det har gjort den heilt store forskjellen.
s. 95

Rundt meg dimmes Oslo. Jeg har trasket rundt her i 10-12 år, men dette har aldri vært min by. Dette er en slik by alle kommer til, men ingen kommer fra.
s. 105

Nok en varm julenovelle fra Henriksen. Om enn litt (eller veldig) trist, så viser den at ethvert menneske har en historie, en fortid som forteller hvem vi er, og hvorfor vi er som vi er. Man kan selv velge hvordan man spiller de kortene man får utdelt. Historien er også en påminnelse om hvor viktig det er å vise at man er glad i hverandre, at man ikke tar noen for gitt.

Jeg tror sannelig Henriksen er i ferd med å bli en favoritt innen norske novellister!


Novelle: 44/52
Hentet fra:  Hjem til jul av Levi Henriksen
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...