31.10.2011

52 noveller: Katt i regnvær av Ernest Hemingway

Vi møter et ungt amerikansk ektepar som er på ferie i Italia. Desverre byr ikke det vakre landet på sol og sommer, men regn, regn og atter regn. De tilbringer derfor mye tid på hotellrommet og konen står og kikker ut av vinduet da hun plutselig oppdager en liten katt som kryper bortover bakken og prøver å unngå regnværet. Hun vil gå ned å hente den og avviser ektemannen når han tilbyr seg å gjør det. Hun går ned, men katten er borte og hun kommer skuffet tilbake på rommet igjen.

"Jeg skulle så gjerne hatt den her," sa hun. "Jeg vet ikke hvorfor jeg absolutt ville ha den. Jeg ville ha den stakkars pusen. Det er ikke noe moro å være en stakkas liten katt ute i regnet."
s. 39
Hvordan skal man tolke denne novellen? Dette røper jo ikke verken vendepunktet eller hvordan det ender, men jeg føler kanskje at det dreier seg om barn og barnløshet. Kvinnen prøver å uttrykke et ønske om forandring i hverdagen, mens mannen ligger på hotellsengen og leser uten å gi henne noe mer enn korte setninger til svar.

Dette er, uten at jeg helt kan klare å sette foten på akkurat hvorfor, en av de novellene jeg har likt best av Hemingway. Kanskje på grunn av stemningen mellom de to, eller på grunn av kvinnens tydelige lengsel etter noe.

Hemingways enkle, men allikevel karakteristiske språk kjennes også igjen her, og jeg synes det passer godt inn i historien.


Novelle: 31/52
Hentet fra: Novellesamlingen Hemingways beste: Utvalgte noveller (...) av Ernest Hemingway
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...