08.01.2010

Tematrio - Familie

I denne ukens tematrio hos Lyran er det familien som står i fokus. Familie er jo noe alle (eller det fleste) har, og trolig omtales temaet i de fleste bøker - på et eller annet vis - men noen bøker omtaler familier dypere enn andre, og det er de jeg har prøvd  å finne frem til i ukens tematrio. Jeg har valgt å plukke ut tre bøker jeg har lyst til å lese, snarere enn noen jeg allerede har lest, rett og slett fordi jeg ikke kom på noen. Må visst lese flere slektskrøniker. Ukens spørsmål fra Lyran er ihvertfall:

Berätta om en släktkrönika ni läst eller är sugna på att läsa!

1) Jordens barn-serien av Jean M. Auel - Litt usikker på om denne regnes som en slektskrønike, men et litt vidt begrep tillater jeg meg; bøkene handler jo om neandertaler- og Cro-Magnon-slektene. Helt siden jeg så disse bøkene i bokhylla hjemme når jeg var liten (mamma hadde lånt de av en venninne) har jeg hatt lyst til å lese dem, og kanskje er 2010 året for å gå løs på dette verket? Håper det innfrir forventingene om lett, men spennende underholdning som får meg til å bla om til neste side.

2) Solen over slekten Scorta av Laurent Gaudé - Denne boken handler om den stolte Scorta-slektens kamp og fattigdom gjennom fem generasjoner, og om deres søken etter lykken. I Sør-Italia i 1875 kommer kjeltringen Luciano Mascalzone tilbake til hjembyen Montepuccio etter et lengre fengselsopphold. Luciano er besatt av den vakre Filomena, og vil gjøre alt for å forføre henne. Dette lykkes han i, og Filomena føder sønnen Rocco, første ledd i Scorta-slekten.

3) Sangen om Salomon av Toni Morrison - Det er 1931 og vi befinner oss i Michigan, USA, der Macon Dead jr. vokser opp. For å finne sine røtter, drar han på leting etter sine forfedres hjemsted i Sørstatene. Der finnes også bakgrunnen for en slektsmyte som alltid har opptatt ham. I oldefarens landsy, Shalimar, finner han det han søker.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...