09.04.2009

Flickan med de röda skorna av Maria Housden


"När min dotter Hannah fick diagnosen cancer en månad innan hon skulle fylla tre krackelerade mitt liv. Jag började ifrågasätta allt vad jag tidigare hade trott på. Tidigare hade jag mätt mitt värde i hur uppskattad jag var av andra och sagt 'ja' till saker mest för att bli omtyckt och älskad. Jag hade kämpat för att upprätthålla en illusion av att mitt liv var perfekt och hållit undan det som egentligen var viktigt för mig. Hannahs diagnos fick mig att vakna."
(Kilde: Capris.no)


Påsken fortsetter med mer lesing av sykehuslitteratur, og valget falt på den svenske boken Flickan med de röda skorna som jeg klikket hjem sammen med et par andre bøker tidligere i vinter.

Boka handler om lille Hannah som snart er tre år og får diagnosen kreft. Det er et stort slag i magen for hele familien. Storebroren Will er fem år når Hannah får diagnosen og det ufødte barnet i morens mage dør samme dag som de oppdager blodet i Hannahs urin. Hun blir operert og får mengder med cellegift. Og Hannah er en klok liten jente som skjønner veldig mye mer enn mange andre, og hun forsoner seg tidlig med at hun skal dø og komme til himmelen. Will viser veldig mye kjærlighet til lillesøsteren sin, og snart er også et nytt barn på vei. Desverre kommer kreften tilbake og Hannah må gi tapt kort tid etter at lillesøsteren fødes. Historien går videre og forteller om hvordan Hannah fremdeles lever i hjertet til alle i den lille familien og hvor mye hun har betydd for flere mennesker enn de først ante.

Tårene trillet når jeg leste denne boken. Det er jo så urettferdig at så små uskyldige barn skal dø av kreft! Men Hannah er virkelig en unik liten jente som gjør sterkt inntrykk på alle hun møter, og det faktum at hun forsoner seg så lett med døden er et under for meg. Og Hannah kunne ikke hatt en bedre storebror enn Will.

En viktig ting som nevnes i boken er at det alltid er viktig å ta et valg utifra de opplysninger man har på det gitte tidspunktet. Man skal ikke tenke at "dersom vi bare hadde visst sånn og sånn.." og det tror jeg er noe man kan ta med seg i alle livets situasjoner!

Anbefales!
Terningkast 5

Utgitt: 2004
Forlag: Bra böcker AB
Sider: 220
ISBN: 9789170020889

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...