07.03.2009

Fjärilen i min hjärna av Anders Paulrud


"Det är sin egen livssituation Anders Paulrud skriver om och han vet att hans odds är dåliga. Men Fjärilen i min hjärna är ändå en roman - inte bara på grund av sin konstfärdiga komposition utan också därför att han följer sin huvudperson närmare döden än vad han själv befann sig i skrivande stund."
(Kilde: Capris.no)



Fjärilen i min hjärna er en bok som jeg puttet i handlekurven hos Capris.no fordi den var så billig (De norske bokhandlene har noe å lære av våre naboer), og jeg er jo svak for pasienthistorier..

Anders er konstantert frisk etter en hjeresvulst, men så får han fem svulster i lungene. Dette stopper ham ikke fra å røyke - han skal jo dø uansett. Han reiser tilbake til Paris, byen han oppdaget for første gang som sekstenåring, og tar kontakt med sin tidligere samboer og kjærlighet, Solveig, og som avtalt tar hun vare på ham til siste slutt.

Anders Paulrud har en måte å skrive på som er harmonisk og kunstferdig, og selv om den er på svensk så er det ikke noe problem å lese den. Han skriver korte kapitler på noen få linjer, og han skriver lengre kapitler på 5-6 sider. Og begge variantene er skrevet så godt at tårene trillet et par ganger underveis.

På enkelte måter er dette en pasienthistorie som er skrevet veldig ulikt mange av de andre bøkene jeg har lest i samme kategori, fordi den naturligvis er trist, men den er som sagt skrevet på en ganske harmonisk der andre velger å skrive de harde kalde fakta. Stort pluss for det!

Terningkast 4

Utgitt: 2008
Forlag: Månpocket
Sider: 130
ISBN: 9789170016608

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...