19.02.2012

Dagene før mai av Sanne Mathiassen - Bokbloggturné



"Handlingen i Dagene før mai er lagt til en liten bygd i Nord-Norge, der en ung jente sliter med å bearbeide sorgen og tomheten etter at faren er savnet etter en båtulykke. Moren er fjern av sorg, og kjæresten har sveket henne."
Capris.no

Historin handler om ei ung jente som er midt i tenårene og har mistet sin far på sjøen. Hun sliter veldig med å komme over denne sorgen og for hver dag som går fester ensomheten seg sterkere i henne.
Jeg vil gjemme alle bildene av pappa som henger på veggen. Legge dem i en skuff og aldri se på dem igjen. Men mamma vil ikke det.
"Vi kan ikke bare glemme pappa," sier hun.
"Han er en stor del av oss."
Jeg vil ikke at pappa skal være en stor del av meg lenger. Jeg liker ikke at en stor del av meg ligger på bunnen av havet med vann i lungene.
s. 26 

Kjæresten har gått fra henne til fordel for en annen jenta og moren er opptatt med to forskjellige jobber. Siden historien finner sted om sommeren har jenta sommerferie og lite å ta seg til. Hun er ofte nede ved sjøen hvor hun sitter på den strandede båten og tenker på faren sin, men hun lusker også rundt får å finne ut av forholdet mellom ekskjæresten Aksel og hans nye flamme Marie. Ellers er det ikke så mye direkte handling i boken, men hadde det vært det tror jeg man fort kunne gått glipp av mange av de nyansene som kommer frem slik den er nå. I en sorgprosess har man jo ofte behov for å være alene og ikke gjøre så altfor mye, så det føles helt naturlig at historien ikke inneholder mer handling.

Jentas følelsesliv kommer godt til uttrykk gjennom de korte og raskt skiftende scenene. Leseren får inntrykk av at hun ofte er mer sint enn trist, at hun er rastløs og urolig og ikke helt klarer å ta til seg eller gi den trøsten som trengs. Og jeg liker veldig godt bruken av metaforer, slik som huset hvor det drypper gjennom taket og  den ene av de fire veggene angivelig har forsvunnet, og ensomheten som blir omtalt som Knut. 

Men det er ikke bare trist! Boken inneholder også noen litt humoristiske tørrvittige sider:

"Pappa er også fisker," sier Marie fort.
Som om jeg ikke visste det. Som om det bor flere enn åttitre innbyggere i denne bygda.
s. 125

Dette er definitivt en roman utenom det vanlige - når det gjelder stil. Den er skrevet med korte avsnitt og ofte ikke mer enn nettopp et avsnitt per side, mens det av og til går halvannen side før man blar om. Jeg er litt usikker på om det er et sjakktrekk i en ungdomsbok. På en måte gjør det boken til en veldig lettlest bok som de fleste vil kunne lese ut på kort tid, enten man leser mye eller lite fra før av. Men på en annen side så er det en uvant måte for mange å lese en roman. Man forventer at kapitlene er på et par sider, og at hver side inneholder tekst fra topp til tå, tilnærmet. Personlig likte jeg den stilistiske vrien kombinert med denne historien fordi den nettopp gir leseren en smakebit på jentas følelsesliv.

Kan absolutt anbefales til ungdom, så vel som (unge) voksne!

Terningkast 5
Utgitt: 2012
Forlag: CappelenDamm
Sider: 184
ISBN: 9788202370367

Er du nysgjerrig på hva de andre bloggerne syntes? Les deres meninger:
13.02: The Witch of The North
14.02: Lenes blogg
15.02: Secret Privilege
16.02: Av en annen verden
17.02: Labyrinthine
18.02: Kine Bakke



For mer informasjon om Bokbloggturnéen kan du følge den via Facebook eller på Bokbloggturnéens nettsider.

3 kommentarer:

Anja sa...

Jeg er veldig enig med deg, og jeg liker egentlig boken mer og mer for hver dag som går... Veldig bra anmeldelse om en bra bok :)

Elin sa...

Mens jeg kommer nok ikke til å like boka. ;) Du kan jo se av mitt bokbloggturnéinnlegg hva jeg mener.

Annen litt fiffig ting om hvordan man oppfatter ting: Sitatet du oppfattet som humoristisk, oppfattet jeg som sjalu oppgulp, og jeg fikk lyst til å klaske til henne.

Stine Marie sa...

Elin: Ganske fasinerende hvordan to personer kan oppfatte noe såpass ulikt, og det er vel nettopp derfor man liker ulike ting/bøker også :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...