22.12.2011

52 noveller: Glitter av Levi Henriksen

Johanne har det utradisjonelle yrket juletreselger og  på lille julaften er nesten alle trærne solgt. Hun går inn i campingvogna si hvor hun bor når hun selger trær, lager seg litt mat og funderer over hvilket godt forbilde Rosa Parks var. Plutselig hører hun bråk utenfor og mistenker at det er nok en uærlig sjel som vil stjele juletre istedenfor å betale for det. Hun åpner døren og går ut og der får hun øye på en skitten, loslitt mann som lukter alkohol. Han er ute etter pengene, men det viser seg at hun kjenner igjen mannen fra mange år tilbake.

- Kjenner du meg ikke igjen? sier jeg.
Han rister på hodet.
- Johanne Jakobsen, sier jeg.
- Johanne? sier han, og for første gang ser han rett på meg. Øynene er fortsatt like brune, men blikket har fått noe nedslipt over seg.
Jeg blir sjenert når han sier navnet mitt, og jeg reiser meg bare for å ha noe å drive med på benken.
s. 156

Et koselig gjensyn for to gamle kjente, men et menneske av mannens kaliber forandrer seg ikke over natten bare fordi han får ta seg en dusj, ikledd nyvaskede klær og en god natts søvn i en varm seng. Men til tross for det, så gir det hovedpersonen en tro og et håp hun har manglet lenge.


Novelle: 47/52
Hentet fra: Hjem til jul av Levi Henriksen
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...