23.10.2009

Mannen som elsket Yngve og P.S. I love you

Mannen som elsket Yngve er basert på boken ved samme navn, skrevet av Tore Renberg. Jeg leste den (og oppfølgeren Kompani Orheim) for et par år siden, og jeg likte den veldig godt, så jeg var spent på om filmen kunne leve opp til boka.Kort fortalt handler den om Jarle Klepp anno 1989 - upult og på jakt etter et liv. På en klassetur finner han en venn i Helge, og de starter opp et band sammen med Andreas. Han er sammen med Katrine, og fomlende prøver de ut kjærestelivet, mens bandet stadig er midtpunktet i livet. Men så dukker Yngve opp. Han begynner i klassen til Jarle og har ingen andre, så Jarle bestemmer seg for å ta seg litt av han, til tross for at Yngve er den rake motsetningen til det han selv er. Jeg synes filmen var tro mot boka, og jeg elsker dialekta ;) Absolutt en norsk film det er verdt å få med seg!








P.S. I love you leste jeg i sommer, så nå var det på tide å se filmen. Det skal helst være i den rekkefølgen, nemlig ;) Filmen handler om Holly som mister ektemannen sin til sykdommen, noe som gjør at hun isolerer seg fra familie, venner og resten av omverdenen. Etter mange uker tar hun endelig en tur hjem til foreldrene hvor det venter en tykk konvolutt. Konvolutten inneholder ytterligere 10 konvolutter, én for hver måned som er igjen av året etter at Gerry dør i februar. Disse konvoluttene får hun instruks om å åpne den 1. i hver måned, og det gjør hun. På denne måten hjelper hennes avdøde ektemann henne tilbake til det livet hun hadde før Gerry ble syk.
Filmen skiller seg litt fra boka, men ikke noe som ødelegger historien synes jeg. Hilary Swank gjør en god rolle som Holly, og det er også flere kjente skuespillere med (f.eks. Lisa Kudrow og Gerard Butler). En typisk jentefilm som det ikke er mulig å komme gjennom uten å få en klump i halsen ;)




Har du sett noen bra filmer i det siste?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...