23.12.2011

52 noveller: 80 skritt i minuttet av Levi Henriksen

En litt uvanlig novelle i forhold til resten av samlingen, fordi den finner sted i 1808, og i møter hovedpersonen som beskytter landet mot svenskene. Egentlig skulle han vært ferdig i sin tjeneste for en måned siden, men desverre har han ikke fått lov til det. Han har fått salmakeren til å lage nye sko til barna og kona si og det er ingenting han heller vil enn å komme hjem til dem. Det får ham til å pakke sakene sine og lure seg over murene sent om kvelden i mørket.
Beina bærer meg ikke lenger, så jeg må krabbe bort til det nærmeste kjerret. Bryter av noen kvister. Bærer dem i munnen tilbake til fyrtøyet. Får ny fyr. Holder kvistene fram. De brenner ikke. Fyrtøyet slokker. Jeg skal dø her. En desertør får som han fortjener. På den andre siden av elva kan jeg ane skimmeret av festningen som en blek glorie mot himmelen.
"Omforlatelse, Ingrid, August og Karoline. Jeg forsøkte. Kjære Gud, se i nåde til min sjel."
s.193
Denne mannen kjenner virkelig ekte kjærlighet og savn til sin familie. Han er villig til å ofre alt for å prøve å komme seg hjem. Han vil heller dø som en fri mann, om han ikke kan være virkelig fri. Det blir en dramatisk flukt, men den ender ikke når han endelig kan tråkke over dørstokken på koia.


Novelle: 48/52
Hentet fra: Hjem til jul av Levi Henriksen
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...