28.12.2008

Takk, ganske bra av Vigdis Hjorth

"I boken møter vi tre kvinner, som alle, bevisst eller ubevisst, stiller spørsmål om hvilke forpliktelser de har mot seg selv, familien og samfunnet, og i hvilken grad de globale problemene går inn på dem. De forholder seg til virkeligheten på svært forskjellige måter, men de har det ganske bra."
(kilde: bokilden.no)


Dette er vel den femte boken jeg leser skrevet av Vigdis Hjorth (tidligere anmeldelser finnes her og her), og jeg kan vel åpne anmeldelsen med å si at dette desverre ikke er Hjorth på sitt beste.

Boka er delt inn i 3 deler og handler om 3 ulike kvinner. Den første delen handler om Anne Beate Dahl som er gift med en velstående advokat og som får vite via et anonymt brev at mannen hennes har vært utro. Hun vet ikke om det er sant eller om det er noen som prøver å lure henne, men hun setter selvsagt i gang med å finne ut av dette - uten å konfrontere mannen sin. Anne Beate Dahl er en veldig spesiell dame som ikke tenker på andre enn seg selv, og får å vinne mannen "tilbake" tar hun ut spiralen, har sex med ham, og blir gravid. Hvordan det hele ender er en smule absurd, og jeg håper ikke det finnes mange av denne mennesketypen der ute.

Den andre delen handler om Lotte Heier, advokat i firmaet som Anne Beates mann jobber i, som har behov for større utfordringer og som føler seg satt i den situasjonen hun er. Hun skal gifte seg med friluftsmennesket Olaf, men så møter hun legen Bjørn. Og deretter fokuserer mye av historien på Bjørn og hans kone Hanne, og blablabla. Jeg orket ikke lese de siste 50 sidene av kapitlet. Desverre.

Den siste delen handler om Nina som jobber som oversetter av utenlandske bøker, og har et godt familieliv med mannen Jan Henrik og sønnen Peter. Får en ganske idyllisk følelse når jeg leser om hvordan de koser seg om ettermiddagen etter jobb; med middag, leking og litt jobbing og ikke minst - de er ettermiddagslure, hehe. Nina er venninne med Herdis, en avdanket skuespiller, og sammen med Bo Vangen prøver de å samle kulturpersoner for å støtte et samlingsalternativ ved førstkommende valg. Ikke spesielt spennende historie i seg selv, men skildringene er veldig bra.

Den første historien er ikke skrevet i spesiell Vigdis Hjorth-stil, synes jeg, men det er derimot den andre historien, men jeg tror faktisk jeg liker den første best. Den tredje historien er en blanding av de to andre skrivemåtene synes jeg, og jeg likte den godt.

Tittelen på denne boka er litt fasinerende når man leser hvordan disse kvinnene forholder seg til virkeligheten, men desverre holder ikke boken til mer enn en middels karakter.

Terningkast 3


Utgitt: 1999
Forlag: Cappelen
Sider: 298
ISBN: 9788202188153

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...