21.12.2008

Pappa er en stjerne av Hege Holm


"Forfatteren forteller her om hvordan det var da ektemannen døde av kreft, bare 39 år gammel. Hun forteller om sorg, angst og maktesløshet, om venner som hjelper til med barnepass og praktiske gjøremål, om bekymringer for økonomi og bekymringer for hvordan barna skal klare seg. De tre døtrene kommer også til orde med tanker om hvordan det er å miste faren sin, og i ett av kapitlene oppsummerer de sine liv og morens innsats."
(bokkilden.no)


Pappa er en stjerne er hovedsakelig skrevet av Hege Holm, enken etter Stein Heide, men hstorien er også ispedd avnitt fortalt av deres 3 døtre; Aasta, Anna og Liv. Det synes jeg er veldig positivt fordi barn og voksne opplever og takler død og sorg på forskjellige måter.

Mesteparten av boken handler om tiden etter at Stein er død - hvordan de 4 fire etterlatte takler hverdagen og livets utfordringer. Naturligvis feller jeg både en og to og tre (ok, så var det litt mer enn det da) tårer i løpet av boken. Både fordi det er trist at en så ung mann må gi tapt for kreften og fordi barna har mistet faren sin og Hege mistet sin ektemann, men også fordi jeg kjenner igjen mange tanker og følelser man får når man mister noen man er så glad i, eller når noen man er glad i gråter og har det vondt.

Etter at historien er fortalt fra forfatterens side kommer en rekke uttalelser fra de tre døtrene, og det hadde vært en fin avslutning av boken. Men den slutter ikke der. Hege Holm forteller om hvordan hun møter og forelsker seg i Per, og deretter hvordan forholdet tar slutt når hun møter Jan Inge. Jeg synes egentlig det var unødvendig å ta med den delen. Det kunne heller vært skrevet kort om det i epilogen. Men det er nå min mening.

Det er en bok jeg kan anbefale til de som liker å lese bøker av typen "sentimentale historier om min sykdom/min ektefeles sykdom," men den kommer ikke på høyde med Veien til Karlsvogna, Rosa bil, Takk det går bra - men MS-spøkelset herjer i meg og Idas Dans. Desverre.

Terningkast 4
Utgitt: 2008
Forlag: Aschehoug
Sider: 210
ISBN: 9788203291241

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...