17.12.2008

Noe som hjelper av Mona Høvring


"Romanen handler om en jentes seksuelle oppvåkning, indre styrke, et turbulent familieliv, vennskap og tap. Det tegnes et portrett av en sårbar og selvstendig ung kvinne, som går sine egne veier mot undergang og forsoning."
(kilde: bokkilden.no)


Jeg husker ikke helt hvor jeg plukket opp tipset om boken Noe som hjelper, og jeg er redd boken i seg selv kommer til å bli glemt ganske raskt også. Det er en kort roman på bare 127 sider, og det er flere blanke sider, halve sider og sider med bare en kort setning (kapittelinndeling). Derfor er det viktig at historien er god.

Boka handler om Laura som vokser opp med en bror som flytter hjemmefra og en far som ikke evner å vise kjærlighet. Moren tok selvmord når Laura var liten, og Laura selv undrer seg på hva moren så i faren. Om han er grunnen til at hun begikk selvmord. Har faren alltid vært så lite kapabel? Laura oppdager en glede ved å ha intim kontakt med jenter og kvinner, men holder de få episodene for seg selv og finner seg en mannlig kjæreste som hun holder sammen med. Alle menneskene hun møter viser nye veier for Laura, men leseren kommer aldri helt under huden på henne.

Jeg synes historien er skrevet på en lett og grei måte rent språklig sett, men historien i seg selv er ikke spesielt imponerende. Jeg tror det kunne vært gjort mer ut av den. Eller kanskje har jeg gått glipp av de viktigste poengene? Jeg vet rett og slett ikke hva Mona Høvring vil si med denne romanen.

Terningkast 3
Utgitt: 2006
Forlag: Oktober
Sider: 127
ISBN: 9788249504145

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...