01.09.2008

Hva er det med mor? av Vigdis Hjorth


"Vigdis Hjorth har skrevet en vakker og provoserende roman om forholdet mellom en utradisjonell mor og hennes tenåringsdatter. Tenåringsjenta Mari bor sammen med sin mor og en yngre bror. Moren er kunstmaler, og skiller seg ut fra de andre mødrene i det borgerlige strøket der de bor. Hun mener alltid det motsatte av alle andre, og hun drikker. Vin og champagne, gjerne to-tre flasker om kvelden og natten. På dagtid jobber hun, betaler regninger, løper, vasker huset og holder det åpent for barnas venner. Alle er velkomne, de får middag og rent sengetøy hvis de vil overnatte. Men av og til finner Mari sin mor på stuegulvet, der hun har sovnet etter en fyllekule. Hun kjører bil når hun har drukket, og hun bryter stadig sine løfter. «Hva slags mor er det egentlig du har?» spør Maris fetter. "
(kilde: bokkilden.no)


Den første boken jeg leste (eller i dette tilfellet hørte på) av Vigdis Hjorth var Fordeler og ulemper ved å være til, og jeg likte den kjempegodt (terningkast 5), så naturligvis ville jeg lese mer av Hjorth. Derfor leste jeg 17:15 til Tønsberg som på mange måter er ganske forskjellig fra den første boken jeg leste, men allikevel er det lett å kjenne igjen Vigdis Hjorths fortellerstil.

Valget denne sommeren falt på Hva er det med mor? som er en kort liten sak på knappe 130 sider, men som heller aldri kunne vært særlig mye lenger. Den er rett og slett litt langdryg og slett ikke så spennende som de to foregående bøkene jeg har lest av henne. Språket er strevsomt å lese til tider, og det er ikke så mye handling i boken, det er mer som en konstantering av hvordan moren er og har vært, og det hoppes frem og tilbake i tid i løpet av en setning eller to. Ikke en stil som appelerer til meg.

Kanskje kan det være at Vigdis Hjorth har utviklet seg eller tatt en annen retnig siden hun skrev denne boken, for den er utgitt i 2001, mens de andre jeg har lest har vært fra 2004 og 2006. Ikke godt å si. Men jeg skal definitivt lese Hjulskift, Om bare og Takk, ganske bra , for jeg tror hun har mye bra på hjertet :)

Terningkast:

Utgitt: 2001
Forlag: Cappelen
Sider: 127
ISBN: 9788202201746

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg fikk både denne og "Takk, ganske bra" som hovedbøker i bokklubben for mange år siden, og måtte slite meg gjennom "Takk, ganske bra". Derfor lot jeg være å lese denne, og jeg skjønner ut fra din opplevelse av boken at jeg valgte riktig:-) Men hvis du skal velge en av bøkene hennes å anbefale, hvilken vil det være?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...