31.12.2011

52 noveller: Indianere av Levi Henriksen

(Jeg har reist hjem til foreldrene mine på nyttårsferie/langhelg, og glemte boka i byen, så denne omtalen blir uten sitat og ikke fullt så detaljert, men jeg vil jo komme i mål med ufordringen, så det får stå sin prøve.)

Vi møter et søskenpar, en gutt og henne lillesøster. Faren er død, og moren har lukket seg helt inn i seg selv og ligger bare til sengs, så det er gutten som står for julematen og julestemningen for å glede søsteren sin. Etterhvert går de ut i snøen  for å leke indianere og cowboy, men under leken havner gutten uti elva og han ser livet passere i revy.

Dette er en trist novelle, som heldigvis ender bedre enn hva man antar i begynnelsen. Lite er så sterkt som ekte søskenkjærlighet, og det er godt å lese om hvor glad gutten er i søsteren sin, og alt han er villig til å gjøre for å glede henne. Og selv om alt håp synes å være ute, så bryter plutselig sola gjennom skyene.


Novelle: 52/52
Hentet fra: Hjem til jul av Levi Henriksen
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her


Jeg erklærer herved utfordringen 52 noveller på 52 uker for vel gjennomført! :-)

1 kommentar:

Anaruh sa...

Gratulerer med gjennomført oppdrag!

Og tusen takk for inspirasjonen! Jeg leste Bare mjuke pakker under treet nå i jula, og er storfornøyd! Skjønner at jeg må lese Alt som lå meg på hjertet neste jul ;) (Hjem til jul er en kombinasjon av disse to samlingene, sånn hvis du ikke visste det..)

Takk for et fint leseår - jeg forsetter å følge med på bloggen din også i år :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...