29.12.2011

52 noveller: Sebrafinger av Levi Henriksen

Constanta har kommet til Norge og livnærer seg som prostituert. Hun har en hallik som tar enhver krone hun tjener over en viss sum og er akkurat slik som man ser for seg en med hans yrke. Denne førjulskvelden står hun ute på gata og blir plukket opp av en mann i Mercedes. De kjører avgårde, ned til containerhavna, får businessen unna og mannen forteller at han er enkemann og mistet kona for fire år siden. Han vil gjerne ha med seg Constanta hjem til jul slik at han kan tilbringe julen sammen med noen han ikke trenger å forstille seg for. Hun ser sjansen til å komme seg unna halliken Ivars, men fortiden har en lei tendens til å innhente deg.

- Du får meg til å tenke på Sophia Loren, sir mannen idet han svinger ut fra fortauet.
- Og hvor gammel er hun? 80? sier jeg.
- 75, sier han. - Men jeg mente ikke nødvendigvis at du lignet på henne nå. Hun har vært pen siden hun var 17, og samler fortsatt blikk fra menn. Du har samme type ansikt, et ansikt som aldri vil falme.
 Takk, sier jeg og tenker på alle tingene jeg er blitt kalt på dette fremmede, kantete språket. Lyden av disse ordene får meg til å tenke på småstein som gnisser mot bunnen av ei sinkbøtte.
s. 281
En litt uvanlig julenovelle, for jeg får ikke spesielt god julefølelse av dette. Men den gir en følelse av medmenneskelighet og viser hvordan man kan stå opp for noen man knapt kjenner.


Novelle: 51/52
Hentet fra: Hjem til jul av Levi Henriksen
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...