26.01.2011

Sjuårskrisen av Josie Lloyd & Emlyn Rees

"Amy och Jack har levt tillsammans i sju år. Numera är de gifta och har tvååriga sonen Ben ihop. Vardagsbestyren sliter på relationen och både Amy och Jack längtar efter spänning och passion. Varför verkar alla andra ha det så mycket roligare? När Amy ska hjälpa en väninna att hitta en dejt på nätet kan hon inte undgå att själv bli lite intresserad. Och när Jack får jobb i trädgården till ett av Londons finaste hus, blir han indragen i ett äktenskapsgräl - och står plötsligt öga mot öga med en rik och vacker kvinna i sexiga underkläder ..."
capris.no

Chick-lit romanen Sammen, skrevet av samme forfatterparet, var et av mine først møter med sjangren og har forblitt en favoritt siden den gang. Jeg leste oppfølgeren Sammen igjen, og det var så koselig å lese om paret Jack og Amy, så når jeg oppdaget at nok en oppfølger hadde blitt skrevet - Sjuårskrisen - var jeg snar med å sette den på leselista mi.

Jack og Amy har kommet inn i den vante tralten med han som jobber og hun som er hjemme og passer sønnen Ben. Forholdet mellom de to har surnet i løpet av årene på grunn av at de ikke lenger har like my tid til hverandre. De diskuterer og krangler om den minste ting, og snakker ikke elenger like åpent og intimt med hverandre som før. Dette fører til at de på hver sin kant blir fristet til å involvere seg med andre når de uventet får den oppmerksomheten de føler at de ikke har fått siden de var single. Spørsmålet de begge sliter med er om de skal fortelle det til partneren, eller om de kan komm seg gjennom det uten å røpe noe. Og hvordan kan de evt. finne tilbake til hverandre og lykken?

Mange vil kunne kjenne seg igjen i tankegangen til disse to, og hvordan det er når forelskelsen legger seg og hverdagen kommer for fullt med jobb, barn, fritidsaktiviteter og mindre tid til hverandre. Forhåpentligvis velger de fleste å ikke gå så langt som det kanskje kan være fristende å gjøre. Som leser sitter man og håper og heier på at de skal klare seg, men akkurat når det sr ut til å løse seg, er det noe som dukker opp.
Så länge jag kan minnas så har jag delat varje liten detalj av mitt dagliga liv med Jack, men nu när jag inte har berättat för honom om mitt återkommande radiopratande så har jag plötsligt blivit medveten om hur lite jag vet om vad Jack gör när han befinner sig utanför lägenheten och om vad han struntar i at berätta för mig.
s. 113
Språket er lett og typisk chick-lit, men det jeg liker så godt med disse forfatterne er at de klarer å balansere humor og naivitet med det jordnære og kjente. Hovedpersonene oppleves som troverdige, og det gjør også det meste av historien, som fortelles fra Jack's og Amys' ståsted i annethvert kapittel. En teknikk jeg liker godt fordi den gir leseren et innblikk i begges tankegang.

For de som ikke har oppdaget dette forfatterparet ennå; dere har god chick-lit i vente!


Terningkast 4
Utgitt: 2008
Forlag: Månpocket
Sider: 391
ISBN: 9789170016592


TIPS!
Svenske bøker er mye billigere enn norske, og hos Capris (Nei, jeg er ikke sponset!) kan man finne et stort utvalg av bøker på svensk, engelsk og dansk (i tillegg til de norske selvsagt) til brøkdelen av prisen man betaler for de norske. Denne pocketboken på svensk kostet ikke 40kr en gang (en engelske utgaven kan du få til 22kr), og ble gitt ut i 2008, ergo skulle den vel ha kostet 99-129kr hvis den var på norsk. Så hvis du ikke er skeptisk til å lese på noe annet enn norsk så kan du gjøre noen gode kupp. OBS! Avhengighetsfare! :p

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg husker også at jeg likte "Sammen" og "Sammen igjen" veldig godt. Morsom idé å skrive hver sine kapitler!

Anonym sa...

Takk for tips om Capris. Jeg liker godt å lese bøker på engelsk og det var et godt sted å finne dem :-)

Groskro sa...

Jeg har lest "Sammen" og syntes det var grei underholdning. Men gratulerer med nytt design på bloggen din!! Bloggen var veldig fin fra før, men nå er den stilig! :-)

Mari - Escape In A Book sa...

"Sammen" og "Sammen igjen" er mine favoritter i sjangeren også. Tror jeg har alle bøkene som er skrevet av forfatterene sammen så langt men jeg har enda ikke lest alle(dette er en av dem), tror jeg er oppe i fire leste nå.

Kjenner jeg fikk litt lyst til å flytte denne boken oppover på leselisten nå fordi anmeldelsen din var så fin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...