01.10.2012

Bokblogging

Endelig føler jeg at lysten og tiden til å lese bøker (og blogge om dem) er tilbake, og det føles bra! Men...

Jeg har hatt tid til å tenke litt på dette med å være bokblogger, og har fått med meg diskusjonene som har foregått i sommer/høst, så det er jo ikke fritt for at man tar sin egen blogg i nærmere ettersyn. Og jeg må jo si at min blogg er langt mindre proff enn veldig mange av de andre bokbloggerne her til lands - både når det gjelder språk, utforming og innhold. Men det gjør meg i grunn ikke så mye, for dette er noe jeg gjør fordi  (og når, og hvordan) jeg har lyst, og er en fin måte å samle mine tanker om de bøkene jeg leser og ikke minst ta vare på fine sitater fra disse. Og bokbilder, naturligvis! Dette er ikke noe jeg gjør for å tjene penger (det er vel kanskje ikke så utbredt blandt bokbloggere som blant såkalte rosabloggere, men dog), få masse bøker i postkassa (de bøkene jeg mottar fra forlag velger jeg selv om jeg vil motta og blogge om) eller få mine "15 minutes of fame." Og jeg sier ikke dette for å snakke stygt om noen, langt ifra! Men hver og en må finne sine egne grunner til å blogg.

Det er veldig gøy å være en del av bokbloggerne og ikke minst se på den enorme utviklingen som har vært siden jeg begynte å blogge om bøker i 2008. Antall bokbloggere har nok mangedoblet seg og dermed får vi også stor variasjon, noe som alltid er positivt! Det er plass til alle! Så kan man som leser selv velge ut hvilke blogger man ønsker å følge ut ifra egne interesser. Om man ikke liker en blogg, så lar man bare være å lese den. Sånn er det jo også med andre ting her i livet.

Det er ytringsfrihet her til lands og enhver kan si hva han/hun mener om en bok man leser, så kritikken om at bokbloggere ødelegger for seriøse (er ikke bokbloggerne også seriøse da?!) eller profesjonelle anmeldere synes jeg er helt på jordet. Ja til mangfold! Og (ikke alle, men) mange søker informasjon om en bok blandt likemenn fremfor hos "de høyere herrer." Jeg, og mange med meg, har oppdaget bøker hos medbloggere som vi ikke ville plukket opp i en bokhandel eller på et bibliotek, men som har vist seg å bli svært gode leseropplevelser. Og det skal man ikke kimse av!

Litt rotete innlegg, men jeg er ihvertfall veldig glad for å være en del av bokbloggerne og er spent på å følge med på den videre utviklingen :)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...