30.05.2011

Avbrutt: Sigge Eklund og Nadine Gordimer

Det är 1988 och har precis börjat snöa av Sigge EklundHans liv har gått i baklås och han vet sig ingen råd. Men en dag återfinner han en kartong med kassettband som familjen spelade in när han var liten och nu öppnas en dörr. När han lyssnar till banden återuppstår hans barndom  och han tar plats i sitt tidigare liv igen. Här finns den närhet han så förtvivlat saknar. Men här finns också den äregirige och krävande fadern som var familjens självklara centrum, och som han idoliserade så. Nu kommer minnena tillbaka - och allt måste omvärderas. (capris.no)

- Denne boken klarte aldri å fenge meg. Jeg prøvde flere ganger, og er litt skuffet over at noe som høres ut som en spennende story ikke blir formidlet på en tilsvarende spennende måte. Historien hoppet litt fra nåtid til fortid og det var ikke alltid like lett å følge forfatteren.



Beethoven var en sekstendedel svart av Nadine Gordimer
 En kvinne bedømmer statusen på ekteskapet sitt ut fra tonen i mannens cello; en gift kvinne tolker mannens sinnsstemning ut fra lukten i halsgropen hans; et ektepar som nettopp har flyttet fra hjemlandet, sliter med hver sine minnebilder, han med bildene fra sin barndoms Budapest, hun med bilder fra landsbygda i Sør-Afrika. Med høyt utviklet sans for språk og formuleringer og med plutselige innslag av humor illustrerer Nadine Gordimer sammenbruddene, gjennombruddene og høydepunktene i menneskelige relasjoner mens hun setter et skarpt lys på nyansene rundt immigrasjon, nasjonal identitet og rase. (capris.no


- Jeg har hørt så mye fint om denne novelledronningen, og ved en tilfeldighet ble denne samlingen med meg hjem fra biblioteket for halvannen måned siden. Men jeg må bare innrømme at jeg fatter ikke hva folk jubler for?! Jeg fikk aldri grep om novellene hennes og alt var så uklart og uvirkelig for meg. Jeg tror kanskje jeg skal prøve meg på hennes noveller igjen senere, men da en annen samling.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...