30.03.2010

The Secret av Rhonda Byrne


"Hemmeligheten har vært kjent og anvendt av noen av verdens største personligheter som Platon, Galilei, Beethoven, Edison, Einstein foruten andre oppfinnere, teologer, vitenskapsmenn og tenkere. Nå er Hemmeligheten tilgjengelig for alle, og Hemmeligheten vil forandre livet til alle som tar den i bruk. Når du tilegner deg Hemmeligheten, vil du erfare at du kan få, være eller gjøre alt det du ønsker. Når du lever i tråd med Hemmeligheten, vil du oppleve hvem du virkelig er og hvilken storhet du rommer. Hemmeligheten kan du anvende på alle livets områder, som for eksempel kjærlighet, økonomi, helse og karriere."
(Kilde: bokkilden.no)

Jeg er litt ambivalent i forhold til denne boken.

The secret går ut på at alt som finnes her i verden, fra mennesket til trærne til stekeovnen, er energi. Energi som alltid har vært tilstede og som aldri vil forsvinne eller kunne ødelegges. Energi som kan gjøres om fra en form til en annen, gjennom, til og utifra. Eller noe sånt. Og dette støtter visstnok kvantefysikken, uten at jeg har noen som helst kunnskap om nettopp det (fysikk var (er) aldri min sterke side). På denne måten kan mennesket fungere som en mottaker av energi, positiv eller negativ, ved å sende ut tanker i Universet og dermed få tilsendt det man ønsker seg hvis man befinner seg på riktig frekvens...

Hadde det bare vært så enkelt. Det har seg nemlig slik, i følge Byrne, at Universet ikke skiller på positiv og negativ tankegang. Universet sender deg nemlig det du tenker mest på. Dermed skal man ikke tenke på alt man ikke ønsker seg; "Jeg vil ikke få kreft, jeg vil ikke få flere regninger i posten denne måneden, jeg vil ikke stryke på eksamen", for da får man nettopp kreft, regninger og stryk på eksamen. Det du derimot skal gjøre er å tenke positivt, tenke som om du allerede innehar det du ønsker deg og takke Universet for dette; "Takk for at jeg er frisk, takk for den store summen med penger jeg fikk, og takk for barnet sm vokser i magen min". På den måten vil du tiltrekke deg god helse, masse penger og et barn.

Jeg er helt med på at positiv tankegang er en nøkkel til et godt liv, men hvordan forklarer man fattigdommen, krigene og sulten? Har millioner av afrikanske barn tenkt så negativt om mat at de har tiltrukket seg hungersnød? Har alle pasientene mine tenkt så masse på sykdom at de har fått sykdommene de fryktet? Det er her hele denne teorien skurrer for meg. Forfatteren sier at dersom man er syk skal man tenke som om kroppen var frisk og *vips* så blir den det. Jeg hadde nylig influensa og naturligvis tenkte jeg at det blir godt å bli frisk, at jeg aldri skal ta for gitt at man kan puste gjennom nesa (hehe!) osv, og etter noen dager hjemme fra jobb var jeg såpass frisk at jeg kunne gå på jobb. Mange vil nok si at det bare er tilfeldig at kroppen ble frisk når man tenkte på å bli frisk, fordi kroppen tross alt er laget for å hele seg selv. Men med The secret i bakhodet kan man jo lure på om det er noe i Universet som er tilfeldig? Hvordan vet man at noe er tilfeldig, eller om det er noe du selv har tiltrukket deg?

Ihvertfall så gjentas og gjentas og gjentas "du er et energifelt, du kan få hva du vil hvis du tenker positivt og hvis du tenker negativt så vil du allikevel tiltrekke deg det du ikke ønsker deg" gjennom hele boka, på litt forskjellige måter i hvert kapittel, men det blir ganske kjedelig i lengden.

For de som ikke har lest boka, men som er litt nysgjerrig kan jeg si at med mindre du finner denne boka på biblioteket eller på salg er det ikke noe å bruke penger på. Essensen i boka er: Tenk positivt, og ikke ta sorgene på forskudd! :)

Terningkast 3

Utgitt: 2006
Forlag: Simon & Schuster
Sider: 198
ISBN: 9781847370297

3 kommentarer:

annkolaas sa...

Jeg er helt enig med deg!! Jeg var veldig inni alternativt greier før, og husker jeg var på et foredrag med en dame som hadde vært på kurs om dette her. Hun greidde egentlig ikke å fortelle hva kurset gikk ut på, annet enn at vi skulle tenke positivt. Jeg synes så synd i henne der hun fomlet seg gjennom spørsmålene vi stilte.

Jeg skjønner hva du mener. Det er greit at vi bør tenke positivt og alt det der, men jeg føler det blir mer sånn "Hvordan vi velger å se på livet; halvfullt eller halvtomt?" "Skal vi være bitre for alt vi ikke har, eller glede oss over det vi har?" Der er jeg enig. (All den energien jeg kaster bort med å irritere meg over visse personer feks. Dessverre;) Det går bare utover meg (og mannen min, som må høre på hehe).

Når det gjelder krig, fattigdom osv. De går vel ikke for huleste rundt og tiltrekker seg dette fordi de er så redd for at det skal skje?? I så fall burde jeg ha mistet alle rundt meg, og dødd selv for lengst, så nevrotisk og livredd jeg er for alt som kan skje hele tiden. Alle ulykkesscenariene jeg ser for meg konstant. Huff!

Jeg pleier å prøve å bruke dette når jeg kjenner at influensa ol er på vei. Jeg tenker at jeg er ikke syk, jeg er ikke syk, og nesten presser sykdommen bort - og det funker. Dagen etter er jeg frisk. Spørsmåler er da om jeg faktisk ikke var i ferd med å bli syk, men bare litt smådårlig..

Jaja, det er jo spennende dette her da. Vi er en del av noe stort vi ikke skjønner bæret av. En etter en av oss forsvinner og dør; hva skjer da?? Hjelp!

Ps. Århundrets lengste kommentar, jeg vet;) God påske!

Tone sa...

Enig med deg og Lena når det gjelder denne boka. Jeg er glad jeg lånte boka av en venninne og ikke kastet bort 300-og-noen kroner på å kjøpe den. At det kan lønne seg å smile til verden og ha en positiv innstilling har jeg fått med meg fra før av, jeg betaler ikke flere hundre for å få den oppfordringen igjen og igjen ;)

Anonym sa...

Skjønner at mange er skeptiske, og det er jo lov.
Men personlig så er jeg veldig takknemlig for at jeg kom over denne, da mitt liv begynte og snurre seg inn i en vond sirkel, med dårlig økonomi, helsa skrantet, og jeg ble overvektig i løpet av noen år! Jeg så ikke noen løsning på denne situasjonen, og følte at jeg gravde meg ned i en grav! Frustrasjonen ble større og verre for hver eneste dag som gikk.
Det føles ikke godt og leve slik
Så har det seg slik at min nye kjæreste, hadde hørt om denne boken.Og da skjønte jeg hvordan ting hang sammen, hva denne negative spiralen gjorde med meg og hva jeg kunne endre, slik at ting snudde igjen! Og denne bevisstheten har endret mitt liv til noe MYE bedre, da jeg idag sitter med gjeldfri bil og hus, helsa er 100% og livet mitt er i mine øyne perfekt :) Så at denne boken er med på og bevisstgjøre mange uvitende mennesker (slike som meg) er av veldig stor betydning. Og dette er slikt vi trenger i dagens samfunn. Så synes ikke man trenger og være negativ når den endrer menneskers liv :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...