10.03.2010

Bokbloggturné - Tilstrekkelig vakkert

Mange husker sikkert at jeg i fjor høst var med på Cappelen Damms bokbloggturné hvor jeg anmeldte Hvis jeg blir av Gayle Forman. Cappelen Damm har hovedsakelig (kun?) hatt ungdomsbøker i sin bokbloggturné, og når det gjelder de så er jeg kanskje ikke midt i målgruppen, men snarere litt på kanten? Derfor er jeg også veldig selektiv når det kommer til hvilke ungdomsbøker jeg takker ja til å anmelde, og nå har det endelig dukket opp en bok igjen som jeg tror blir spennende å lese.

Boka heter Tilstrekkelig vakkert (For en nydelig tittel!) og er skrevet av Synne Sun Løes (kjent for Å spise blomster til frokost). Den handler om Johanne som er syk og skal dø, og om Jenny som er frisk, men ikke lenger ønsker å leve lenger. Boka er en brevveksling mellom de to og vi får innblikk i deres tanker, drømmer og livene deres. Er det flere enn jeg som får litt Lurlene McDaniel-flashback? I så fall gleder jeg meg, for bøkene hennes var høydepunktet i enhver TL-pakke ;)

"I fjor hadde jeg kortere hår. Jeg likte å ha lange øredobber med steiner i. Og høyhalsede strikkegensere som var for store. Trange bukser. Og litt slitte sko. Sekk på ryggen. Men nå bruker jeg ikke øredobber. Jeg liker best å gå i myke strikkekjoler med tights under. Og joggesko som er veldig rene og stive og kjedelige. Jeg savner meg selv sånn som jeg var for ett år siden. Jeg savner det å være normal. Å ha en fremtid."
Johanne.

"Hva skjer med oss når vi dør, tror du? Blir vi bare til jord eller blir vi kanskje til et dyr, en plante, en stjerne eller engel? Hvis jeg skulle blitt noe annet enn et menneske, ville jeg blitt en brennmanet. Brennmanet eller krokodille. En kjøttetende plante eller en kvelerslange. Noe folk ville flykta skrikende fra med armene over hue."
Jenny.


For mer informasjon se nettsidene til Bokbloggturnéen, les omtalen hos forlaget eller spol frem til ca. 26-27min på dette innslaget fra Morgennytt.

Min anmeldelse kommer 03. april, men turnéen starter hos Elin / Lunacia den 29.03 :)

2 kommentarer:

Lille søster sa...

Så bra! Jeg skal også være med på denne bokbloggturéen.

Line sa...

Så gøy at du fortsatt får være med! Og boka så riktig bra ut! =)

Triste nyheter..jeg hadde ikke fått med meg detta jeg :( Håper alt er bra med deg frøken! Stor klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...