31.01.2010

Mandel av Merete Morken Andersen


"Venninnene Agnes og Molly begjærer den samme mannen, tobarnsfaren Aksel. Aksel må være hos ekskona som er sjuk og de to barna hans flytter ut til Molly i sommerhuset hennes. Der blir de kjent med en mann som Molly en gang hadde et forhold til, og så skjer plutselig alt på en gang"
(Kilde: bokkilden.no)

Mandel er den andre boken jeg leser av Merete Morken Andersen (Hav av tid leste jeg for flere år siden, og Dronningen av badet ga jeg opp en gang etter det), men fordi det er såpass lenge siden jeg leste klarer jeg ikke helt å si at jeg kjenner igjen stemmen hennes. Men at begge bøkene er gode er det ingen tvil om.

Boken handler om noen korte uker på sommeren, ukene Molly tilbringer i sommerhuset med Aksel sine barn, og etterhvert også Aksel selv og venninnen Agnes. Molly og Agnes har vært venner siden barneskolen, til tross for de enorme ulikhetene som står mellom dem. Molly er en ambisiøs og noe distre dame, mens Agnes er snusfornuftig og skeptisk. Men en ting har de til felles; kjærligheten til Aksel. Molly og Aksel er kjærester, mens Agnes er en av Aksels pasienter. Barna til Aksel, Eilif og Ine, tilbringer sommeren i sommerhuset fordi Aksels ekskone Monika skal kreftopereres og det blir Mollys oppgave å passe på dem. Til Agnes' store frutrasjon. Hun vet jo mye mer om Aksel, barna og hva de liker enn Molly gjør - eller?

Boken er del inn i tre deler, hvor mer enn halvparten av boken er tilegnet Agnes i den første delen. Her blir vi kjent med fortiden til de to hovedpersonene og ikke minst psyken til Agnes. I neste del er det selv ukene i sommerhuset som gjenskapes av Mollys stemme, og den siste delen er igjen Agnes' historie om tiden etter ferien. I første del får leseren mest sympati med Agnes, samtidig som man får inntrykk av at hun er en smule nevrotisk, og når Molly overtar ble ihvertfall jeg mye vennligere stilt mot henne enn mot Agnes.

Språket er enkelt, men allikevel rommer det så mye:

"Hun åpner munnen og ler, og man kjenner at man blir myk."
(s. 21)
 "Jeg skulle ha stoppet henne. Man har ikke bare ansvar for det man gjør; ansvaret gjelder også for det man ikke gjør."
(s. 81)
"- Hei, mamma, sa hun. Klangen i de ordene. Lengselen."
(s. 373)

Det er kanskje feil å slutte av en anmeldelse med en slik oppfordring, men hvis du bare skal lese én skjønnlitterær bok av Merete Morken Andersen, så vil jeg anbefale Hav av tid. Den er verdt nesten 6 på terningen!
Terningkast 4
Utgitt: 2006
Forlag: Gyldendal
Sider: 429
ISBN: 9788205350113

1 kommentar:

Anonym sa...

Fint. Jeg har tenkt å lese en bok av henne - og da er det godt å vite hvilken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...