07.12.2009

Tematrio - sykdommer

I ukens tematrio hos Lyran dreier det seg om sykdommer. Hva er vel mer passende for meg? Jeg har lest en del bøker som handler om syke mennesker, både fiksjon og biografisk, og jeg tror nok jeg holder en knapp på sistnevnte kategori. Lista mi kunne vært på 10-12 bøker, men jeg får vel holde meg til 3 ;)


Berätta om tre böcker som handlar om sjukdomar.

1) Rosa bil av Ingrid Wiggen - Når jeg gikk 2. året på sykepleien så fikk vi besøk av Ingrid Wiggen på skolen. Hun fortalte oss hvordan det var å være bare 30 år når hun fikk diagnosen brystkreft. Før foredraget leste jeg denne boken som hun har skrevet. Den handler om hennes tanker og følelser, og hva hun har gått igjennom. Det er gull verdt for en kommende sykepleier å ta med seg slike historier, mener jeg. Jeg leser, tørker tårer og snufser, men klarer ikke å legge bøkene fra meg. Slik var det også med Ingrid Wiggens bok.

2) Takk, det går bra (men MS-spøkelset herjer i meg) av Linn Kathrine Skaret-Johnsen - Denne boken handler om forfatteren selv som får diagnosen MS når hun er i begynnelsen av 20-årene. Hun forteller hvordan hun har opplevd det å få diagnosen Multippel Sklerose, hvordan hun fornektet det i begynnelsen, hvordan livet har gått opp og ned og hvordan sykdomsperiodene har gått utover sinnet og kroppen. Den handler om hvordan hun vil være sterk og "klare selv" men at hun etterhvert skjønner verdien av å ha nære og kjære rundt seg.

3) Ro uten årer av Ulla-Carin Lindquist - Ulla-Carin rammes av ALS og plutselig snus verden opp ned. Hun som var vant til å være sterk og selvstendig blir plutselig fullt hjelpetrengende. Men det er bare kroppen som svikter - ikke psyken. Hun forfaller ganske raskt, og bare et år etter at diagnosen er stilt må hun gi tapt. Hun har skrevet en bok full av kjærlighet til familien og takknemlighet til livet. Det er en bok jeg tenker tilbake på hver gang jeg møter noen med denne diagnosen.. Anbefales på det sterkeste!



..og hvis noen vil ha flere tips, så bare spør ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...