15.06.2009

Tematrio - Sommerlesning

Vi har allerede kommet til midten av juni, og når min muntlige høring på bacheloroppgaven er ferdig senere i dag, da har jeg virkelig sommerferie! Lyran har i ukens tematrio et ønske om at vi skal trekke frem bøker og/eller forfattere som vi liker å lese om sommeren.


Berätta om tre böcker/författare ni gärna läser i hängmattan (eller varhelst ni föredrar) under sommaren!


1. Marian Keyes - Lettlest chick-lit er uten tvil sommerlektyre for min del, og Marian Keyes har en del bra bøker, f.eks. Vannmelonen (min anmeldelse her), Rachels ferie (min anmeldelse her) og Er du der ute? (min anmeldelse her). Hun bruker mye humor og absurde situasjoner, og det er ikke til å unngå at man av og til kjenner seg litt igjen i personene. Hun skriver fengende og det er lett å følge med på hva som skjer, selv om det skulle være mye folk og leven rundt en (f.eks. på stranda om sommeren)

2. Novellesamlinger - Om sommeren skal man nyte dagene, og det er ikke alltid man har tid eller ork til å lese lange bøker i en smell. Derfor er det ganske genialt med novellesamlinger, hvor man kan lese en novelle for så å legge den fra seg mens man griller, tar en dukkert, spiller volleyball osv. Jeg har lyst til å lese novellesamlingen Ingen hører til her mer enn du av Miranda July, og kan ellers anbefale novellesamlingene til Judith Herrmann og Christer Mjåset (Verdens eldste mann er død og En dans der veien slutter).

3. Med handling i andre land - Å lese litteratur hvor handlingen er lagt til "fjerne himmelstrøk" og eksotiske steder er en fin måte å drømme seg bort på, enten man skal på ferie i utlandet, eller bare kose seg hjemme i gamlelandet. F.eks. finner historien i Drømmehjerte av Cecilia Samartin (min anmeldelse her) sted på Cuba, og Blått som Alentejo (min anmeldelse her) finner sted i en fiktiv landsby i Portugal. Jeg har som tidligere nevnt lyst til å lese bøkene til Viveca Lärn som handler om Saltön i Sverige, og det må jo være god sommerlesning :)



Se forøvrig innlegget 10 bøker jeg vil lese - sommerlektyre

1 kommentar:

Anonym sa...

Å, Saltön! Elsket den serien når den gikk på tv! Har kjempelyst å lese de selv! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...