08.06.2009

Tematrio - Danmark

Som kjent var det Danmarks nasjonaldag på fredag, og i den forbindelse har Lyran valgt danske forfattere som tema i ukens tematrio. Den første jeg kom på var Ida Jessen, og naturligvis H. C. Andersen, men ellers var jeg ganske blank. Så jeg måtte tenke meg litt om, og det viser seg at jeg har vært borti et par danske forfattere, men Karen Blixens Den afrikanske farm har jeg ikke fullført - ennå, Suzanne Brøgger har jeg ikke lest noe av ennå, men hun virker interessant, og Katrine Marie Guldager står på leselisten min. Her er ihvertfall min liste:

Berätta om tre danska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.

1. ABC av Ida Jessen - Denne boken leste jeg ganske nylig og synes det absolutt var en god bok, og den handler om et viktig tema: oppgjøret etter en skilsmisse, og hvor stor makt en mor har i forhold til en far når det kommer til foreldreretten. Ida Jessen skriver veldig godt, og klarer å holde på spenningspunktet helt til siste slutt. Kan absolutt anbefales! (Les min anmeldelse her)

2. Det første jeg tenker på av Ida Jessen - I denne boken er det Birgitte, venninnen til Gustavs mor, som observerer og forteller historien. Hun er på besøk på prestegården for en kort periode, men blir værende lenger når ulykken inntreffer. Hvem som har kjørt på og forlatt lille Gustav er et mysterium, og Lisa og mannen har helt forskjellige måter å tilnærme seg dette. Dette fører til en avstand mellom dem. En god bok :) (Les min anmeldelse her)

3. Peter-Clement Woetmann - Han er en ung dikter fra Danmark som skriver utrolig fine dikt. Første gangen jeg kom over diktene hans var på en stolpe med trafikklys. Der var et av diktene hans klistret opp, og jeg leste det mens jeg ventet på grønt lys (jeg var fotgjenger). Jeg noterte meg navnet og gikk hjem og søkte han opp i Google. Kan anbefales!

4 kommentarer:

snowflake sa...

Men se där, Blixen och Brøgger tänkte jag inte på. Det är bra att bli påmind!

Ingrid sa...

Woetmann ska jag googla på- intressant! Tack för tipset!

Vixxtoria sa...

Jag säger som Snowflake, att Blixen hade jag också glömt bort. Brøgger har jag faktiskt inte läst (det är ibland så jobbigt med författare som man läst så mycket om). Jessen har jag heller aldrig hört talas om, men det låter intressant att titta på vid tillfälle. Det är så spännande när folk tar upp böcker som man inte känner till och rekommenderar dem!

Lyrans Noblesser sa...

Jessen måste jag också ta reda på mer om.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...