13.06.2009

Min søsters vokter av Jodi Picoult

"Anna er ikke syk, men hun kunne like gjerne vært det. I løpet av sitt trettenårige liv har hun gjennomgått flere operasjoner. Hennes beinmarg skal redde den eldre søsteren, Kate, fra leukemien hun lider av. Men nå har Anna begynt å stille spørsmål ved hvem hun egentlig er, og hvem hun ønsker å være. Er hun noe mer enn søsterens livredder? For Anna tvinger det seg fram en umulig avgjørelse. En avgjørelse som skal komme til å splitte familien og som også kanskje får fatale følger for Kate."
(Kilde: bokkilden.no)



Et fotografi sier Du var lykkelig, og det øyeblikket ville jeg fange. Et fotografi sier Du betydde så mye for meg at jeg la alt annet til side for å se på deg
s. 133
Jeg synes dette sitatet på mange måter beskriver Annas føleleser. Hun ble unnfanget ikke bare som følge av kjærlighet, men med et mål om å redde søsteren Kate fra leukemien. Anna har nå blitt 13 år og har en rekke ganger gitt blod, blodpater, beinmarg osv for å holde Kates sykdom i sjakk. Det er hun derimot lei av. Hun ønsker å selv kunne bestemme over sin egen kropp. Derfor saksøker går hun til sak mot foreldrene sine, og en kritisk periode ruller i gang.

Historien fortelles fra mange sider. Boken er delt inn i relativt korte kapitler hvor Anna, moren Sara, faren Brian, storebroren Jesse, advokaten Campbell og bistandsvergen Julia forteller. Vi får høre om dagen da Kate fikk diasgnosen akutt promelocytt leukemi, om tilbakefallene, om Annas mange operasjoner for å redde søsteren og om oppveksten generelt. Jeg likte godt at boken var bygd opp på denne måten, selv om Jodi Picoult (eller oversetteren?) kanskje kunne gjort forskjellene mellom hovedpersonene litt sterkere. Jeg synes f.eks. at Anna til tider hadde et litt vel voksent språk til å være 13 år.

Boken handler like mye om den iboende tvilen i oss mennesker, som den handler om det medisinske dilemmaet. Anna spør seg selv om hun kan gjennomføre ønsket sitt, Sara og Brian lurer på om de er gode foreldre og om de har gjort alt de kan for barna sine, og Jesse føler seg tilsidesatt og prøver så godt han kan å få oppmerksomhet. Boken handler også om at selv de man står nærmest og tror man kjenner, av og til kan vise nye ukjente sider ved seg selv. Spørsmål er om de ukjente sidene alltid har vært der og at man ikke har lagt merke til de, eller om det er nye sider som har dukket opp.

Selv om det er fiksjon, så er det jo litt artig for meg som straks er ferdigutdannet sykepleier å lese dette da:
Legene legger slagplanene, men det er sykepleierne som gjør kampen utholdelig
(s. 230)
Forøvrig ble ikke slutten slik jeg først hadde forventet. Picoult klarte å skape et nytt spenningsmoment, et stort vendepunkt på de siste sidene. Om det var en god eller dårlig vri er jeg litt uenig med meg selv i. Uansett er dette en bok som jeg gjerne anbefaler.

Terningkast 5

Utgitt: 2009
Forlag: Cappelen Damm
Sider: 408
ISBN: 9788202299583

Nå er jeg klar til å se filmen som kommer til høsten(?). Desverre ser jeg allerede i traileren at de har tatt seg enkelte kunstneriske friheter, men hvor mye det har å si for helheten kan man jo ikke si noe om før man har sett filmen.



7 kommentarer:

Ranveig sa...

Hei! Jeg har hørt om mange andre som også likte The secret life of bees, og på sett og vis så skjønner jeg hvorfor, men men...
Koselig med kommentarer fra nye folk :) My sisters keeper likte jeg ogås veldig godt!

Line sa...

Jeg tror jeg sa du kom til å like den, men jeg er i allefall glad du gjorde det. Var denne boka som fikk meg hekta som Jodi Picoult fan for tre år sida =)

Anonym sa...

Aw, jeg tror nok jeg må lese boka ja, for jeg fikk jo nesten tårer i øynene bare av traileren:)

Anonym sa...

Jeg begynte å grine av traileren, kommer garantert ikke til å overleve filmen.

Sliiitsomt å være emosjonell. Stine, jeg er glad du blir sykepleier. Det er den viktigste jobben i verden omtrent. Jeg kunne aldri klart det.

Anonym sa...

I wish not concur on it. I assume warm-hearted post. Specially the appellation attracted me to be familiar with the intact story.

Anonym sa...

Brim over I to but I about the collection should prepare more info then it has.

Anonym sa...

Heisann :-)

Snublet over bloggen din da jeg googlet "min søsters vokter". Fantastisk bok (en av mine favoritter :-)), _elendig_ film (sorry :-P). Synes at filmen var så annerledes enn boka at jeg ikke synes de burde hatt lov til å si at filmen er basert på boka (burde heller sagt inspirert av, eller?).
Ble nesten provosert da jeg så filmen, siden jeg likte boka så godt, hehe... :-P Spesielt slutten på filmen var jo helt på trynet :-P

- A :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...