14.12.2008

Fredagsstrikkeklubben av Kate Jacobs



"Kvinnene i Fredagsstrikkeklubben møtes tilfeldig i Georgias butikk på jakt etter nye oppskrifter og garn. De utveksler gode råd, og tar en kopp kaffe sammen. De blir enige om å møtes hver fredagskveld medbringende pinner og garn. Mens strikkepinnene klirrer og plaggene vokser, går samtalene videre fra mønster og garn til livet i sin alminnelighet - om kjærlighet, vennskap, mann, barn og alt mulig annet. "
(kilde: bokkilden.no)


Fredagsstrikkeklubben må vel kunne sies å være i samme sjanger som Lesesirkelen, men Kate Jacobs har klart seg bedre enn hva Elizabeth Noble har. Fredagsstrikkeklubben fikk meg til å umiddelbart ville åpne min egen garnbutikk og starte denne strikkeklubben hovedpersonene er med i, rett og slett fordi det er så god stemning i boken. Den er ikke bare fyllt opp av strikkeprat, men også hva som ellers skjer i hverdagen til disse damene.

Det er en lettlest og veldig koselig bok, som på en måte kan minne litt om chick-lit i og med at den handler om kvinner, kjærlighet og livets trivialiteter, men jeg synes allikevel at denne boken har mer substans enn de aller fleste chick-lit bøkene jeg har lest. Innen det er bare 100 sider igjen har ting begynt å komme godt på plass, men livet er ikke så enkelt at alt ender godt til slutt. Jeg ble litt overrasket (selv om jeg hadde hørt fra flere kilder at avslutningen var overraskende), men på en positiv måte. Hvordan det hele endte skal jeg ikke røpe, men akkurat den delen var ikke fullt så overraskende.

Jeg lånte boken på biblioteket, men dette er en bok jeg kunne tenke meg å ha i bokhylla, så det blir nok til at jeg kjøper den i nærmeste fremtid. Og boka er planlagt filmatisert, så det kan jo hende jeg må se den på kino også.

Knit two, fortsettelsen på Fredagsstrikkeklubben, ble gitt ut i USA i slutten av november, så den blir sikkert oversatt til norsk om en stund. Uansett er den satt opp på leselisten min :)


Terningkast:


Utgitt: 2007
Forlag: Damm
Sider: 464
ISBN: 9788204125668

Les utdrag fra boken her (engelsk)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...