19.06.2008

Havet av John Banville


"En drøm har ført Max Morden tilbake til kystbyen Ballyless, der han som gutt tilbrakte en helt spesiell ferie. Dette er stedet der familien Grace åpenbarte seg, denne sommeren for lenge siden. Herr og fru Grace er helt annerledes enn alle voksne Max har møtt før. Men det er Grace-tvillingene som fascinerer ham mest: stumme, uttrykksløse Myles og den besnærende og impulsive Chloe. Snart er Max viklet inn i deres liv, som er spennende, men også foruroligende. Det som deretter skjer, former og forfølger ham resten av livet."
(bokkilden.no)



Av og til hører jeg noen som sier at "den boken må du lese," eller jeg leser en bokanmeldelse eller et kort utdrag som fenger meg, og jeg tenker at den boken må jeg notere meg og lese. Derfor er leselista mi uendelig lang, og det sier seg kanske selv at man ikke alltid husker hvorfor akkurat den boka havnet på lista. Slik var det også med Havet av John Banville. Jeg husker ikke hva som har fenget meg (kanskje det var noe så enkelt som bokomslaget?), men når jeg så boka stå i hylla på biblioteket plukket jeg den med meg.


De første ordene setningene i bok var ganske fengende, men John Banville har en litt spesiell måte å skrive på (f.eks. bruker han setninger som ofte går opp mot 8-10 linjer - og det er litt vel langt og tungt). Han veksler mye mellom nåtid of fortid og det er ikke alltid noe klart skille, ikke en gang et punktum eller komma mellom disse tidshoppene. Men historien i seg selv er ganske bra, og det er en god vending mot slutten - som jeg ikke skal røpe her. Boka er alt i alt en grei bok som det går raskt å lese


Terningkast 4

Utgitt: 2006
Forlag: Schibsted
Sider: 208
ISBN: 9788251622585

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...