17.10.2014

Du forsvinner av Christian Jungersen

"Vi møter Mia som er lærer og Fredrik som leder en privatskole. En dag begynner Frederik å oppføre seg merkelig. Det viser seg at han har en hjernesvulst, som gradvis har endret hans personlighet. Da Frederik blir avslørt i et millionbedrageri, begynner et spill om skyld og ansvar. For er den skyldige ham selv eller hjerneskaden?"


Mia, Fredrik og sønnen Niklas er på ferie på Mallorca og under en biltur havner de utenfor veien p.g.a. Fredriks uvettige kjøring. De blir fraktet til sykehuset og etter noen standard undersøkelser får de beskjed om at Fredrik antageligvis har en hjernesvulst. Det blir kort tid etterpå avslørt at han har brukt den anerkjente privatskolens penger og dermed satt skolen i en enorm gjeld. Fredrik mister jobben og det samme gjør flere av hans kolleger, mens Mia prøver å holde hverdagen i gang som før etter at Fredrik får operert ut hjernesvulsten. De venter på at rettssaken mot Fredrik skal gå i gang og det alle spør seg om er når personlighetsforandringene til Fredrik startet. Før svulsten ble oppdaget hadde Fredrik bl.a. nylig blitt mer hjemmekær og familiekjær, mens han før var opptatt av skolen og lot familien seile sin egen sjø. Mia blir med i en støttegruppe for pårørende til hjerneskadde og der skapes det sterke, intime bånd.

Boka starter veldig bra og man har ikke lyst til å legge den fra seg, men desverre dalte interessen og jeg mener at denne historien kunne vært fortalt på endel færre sider. Det blir til tider litt mye gjentagelser og digresjon. Vendepunktet er uventet (som det skal være!), men allikevel var det ingen overraskende avslutning. Men jeg likte den allikevel godt, og om hovedpersonen hadde tatt et annet valg, så hadde det ikke vært realistisk, føler jeg.

Det som var veldig unikt med denne boken var at det mellom noen av kapitlene var lagt inn bilder av avisutklipp, e-poster, maleri, fotografi, bøker o.l. Alt er relatert til historien, men jeg må innrømme at jeg ikke gadd å lese alt som stod, men skummet gjennom og så raskt på bildene. Det føltes litt unaturlig på en måte, så det er derfor ikke noe jeg kommer til å savne i bøker i fremtiden. Slikt synes jeg hører mer til i biografier/personlige betraktninger.

Boken inneholder faglige uttrykk, men disse er godt - og naturlig - forklart slik at enhver leser kan forstå hva det dreier seg om. Håper ikke jeg røper for mye nå, men noe av det som var mest fasinerende, og som først gikk opp for meg mot slutten, var hvordan Fredriks bedring på en måte ble benektet av hans egen ektefelle, og hvordan hennes innsikt i sin egen psyke og endring ikke er et aktuelt tema. Dette viser oss hvor vanskelig det kan være å vite om man virkelig kjenner en person, selv etter årevis som nære, og hvor vanskelig det kan være å godta forandringer, både i seg selv og hos andre.


 Terningkast 4


Utgitt: 2013
Forlag: Aschehoug

Sider: 430
ISBN:
9788203218415

1 kommentar:

aariho sa...

Så fint å få denne omtalen fra deg, for jeg ble dermed påmint om denne boka står et eller annet sted i bokhylla mi, ulest! Det må jeg virkelig gjøre noe med! Takk for god hjelp til å rydde litt i ventehylla mi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...