17.11.2011

52 noveller: Hvit brud av Laila Stien


May-Brit og Tommy skal gifte seg. Han er den kjekke og hun kan ikke helt forstå at han har falt for henne. Hun er gravid. De har ikke mye penger og May-Brit kjøper en brukt kjole og får moren til å sy den litt ut. Mens han jobber er hun hjemmeværende. Og han trenger fotball med kamerater, mens hun sitter hjemme. Hun føler seg urettferdig behandlet, og søker mer oppmerksomhet fra Tommy.
    - Hvordan er det å være gift med en moden kvinne? lo jeg inn i øret på Tommy. Vi satt i sofaen med ettermiddagskaffen og jeg putta handa inn under skjorta på han og la den over den glatte, muskuløse magen. Jeg var dristig som aldri før og pirka borti beltespennet med den andre handa. Han ble så forfjamsa at han ikke visste hvor han skulle se eller snu seg. Flirte kunstig og sa at det var fotballtrening om noen få strakser, om jeg visste hvor fotballskoenr var?
    Jeg sa: De står i boden der de skal stå, og klorte han hardt og djupt over magen da jeg dro handa ut. Han så på meg med åpen munn som en halvtomsing og spurte hva i svarte fan jeg fant på!
    - Knottskoene står i boden, gjentok jeg iskaldt.
s. 47-48
May-Brit blir stadig mer utspekulert og manisk, og det er ikke vanskelig for leseren å se at hun trenger mye mer enn det hun får av mannen. De er ikke på bølgelengde, og de ser ikke hvilke behov den andre har. Eller de overser det for å bare gjøre det mest nødvendige for hverandre. Det hele er egentlig en ganske trist historie, og minner leseren på hvor viktig det er med kommunikasjon.


Novelle: 34/52
Hentet fra: Novellesamlingen Hemingways beste: Sånt som skjer / Gjennom glass av Laila Stien
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...