17.10.2011

52 noveller: Indianerleir av Ernest Hemingway

I denne novellen møter vi en hvit mann og hans sønn som er på vei til en indianerleir for å hjelpe til med en forløsning. Faren er en vant doktor, men det er ikke noe nymotens utstyr tilgjengelig og lille Nick som er med faren føler seg mer frastøtt enn interessert i operasjonen.
I det samme skrek kvinnen.
"Å, far, kan du ikke gi henne noe så hun slutter å skrike?" sa Nick.
"Nei, jeg har ikke noe å bedøve henne med," sa faren. "Det betyr ikke noe at hun skriker. Jeg hører det ikke fordi det ikke betyr noe."
s. 10
Dette er slett ikke det beste jeg har lest av Hemingway, men jeg kjenner igjen stilen hans. Språket hans; enkelt og mandig, ikke brautende, men tydelig. Og de korte, men veldig beskrivende miljøskildringene. Jeg liker det, men er litt usikker på om jeg har forstått hele novellen. Jeg føler nesten at det er noe som mangler til tross for vendepunktet. Men denne samlingen har mange flere noveller å vise frem, så et blir spennende å se hva de byr på.


Novelle: 28/52
Hentet fra: Novellesamlingen Hemingways beste: Utvalgte noveller (...) av Ernest Hemingway
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...