20.09.2011

Blue Valentine [FILM]

Dette innlegget er forhåndsskrevet.

Uten TV og internett blir det tid til litt bøker og film, og denne gangen må jeg få uttrykke min glede over filmen Blue Valentine. En av de beste filmene jeg har sett på lenge.

Den handler om ekteparet Dean (Ryan Gosling) og Cindy (Michelle Williams) som en gang var lidenskapelig forelsket, men som nå har kommet til det punktet i livet hvor det kreves stor innsats for å føle et snev av den samme lidenskapen.

Historien veksler mellom fortid og nåtid, og dermed får vi se hele deres historie. Cindy er nemlig sammen med en annen gutt (på High School), men faller ganske raskt for Dean når de to møtes på sykehjemmet der han jobber i et flyttebyrå og har hjulpet en av beboerne med å få innstallert sine ting, mens hun er på besøk hos bestemoren.I nåtiden følger vi dem den skjebnesvangre dagen/kvelden hvor de prøver å redde forholdet.

Angivelig skal regissøren ha brukt 12 år på å ruge på denne filmen, og begge hovedrolleinnehaverne har vært innblandet i henholdsvis 4 og 6 år. Dette gir en skarp troverdighet i karakterene og i den såre historien. Og selv om dette ikke er noen feelgood-kjærlighetsfilm, så er det definitivt en utrolig bra film som fortjener en plass i DVD-hylla.

Og litt sånn på siden, så er ikke Gosling en mann jeg til vanlig ville synes er attraktiv, men både i denne filmen og i The Notebook er han HEIT! :p Så jeg må nok se Crazy, Stupid, Love.

Se forøvrig trailer her.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dette er en film jeg har hatt lyst til å se leeeenge. Det er vanvittig mye spenndende å se innen amerikansk independentfilm, dette tror jeg er en av de virkelig store.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...