15.04.2011

Ikke rart det kommer kråker av Karine Nyborg


"Stilsikre debutnoveller om mennesker som balanserer på slakk line mellom nærhet og avstand, lengsel og tilhørighet. Det handler om å snuble, om å falle - og om fallets intimitet."
Capris.no



En liten smakebit på novellene kan du få i mine anmeldelser av henholdsvis Snakke med fremmede og Det er din tur.

Noen av novellene i denne samlingen oppleves som litt forstyrrende, i den forstand at de tar opp temaer som kan være litt tabu å ta opp i vårt samfunn i dag. F.eks. den ung jenta som føler sorg, men ikke vet hvorfor og derfor gjør en handling som de færreste har noe ønske om å utsette seg for. Eller politimannen som følger etter en blind kvinne han lar seg fasinere av. Eller den voksne sønnen som pleier sin syke mor helt til det tipper over for han.

Språket er sterkt og godt, og innholdet i de fleste novellene er kraftig. Forfatteren er ikke redd for å vise frem karakterenes tunge bører, og nettopp denne ureddheten tror jeg er grunn til at mange liker disse novellene. Jeg har derfor ikke noe problem med å skjønne anmeldernes glede over denne debuten, men hos meg når den ikke helt opp. Jevnt over god kvalitet, men jeg savner å bli sittende igjen med en sjelsettende følelse.



Terningkast 4
Utgitt: 2010
Forlag: Aschehoug
Sider: 134
ISBN: 9788203195945

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...