18.04.2009

Kjære Agnes av Håkan Nesser


"Da Henny og Agnes var unge var de bestevenninner. Nå møtes de igjen, i Agnes' ektemanns begravelse. Kort tid etter skriver Henny brev til Agnes og bestiller et drap. Et djevelsk venninneforhold og et sjokkerende forslag." (Kilde: bokkilden.no)


Som tidligere nevnt er ikke krim noe jeg leser særlig ofte, men denne boken (som forøvrig (og kanskje naturligvis) er den første boka jeg leser av Håkan Nesser) har stått en stund på leselisten min fordi det var noe ved historien som fenget meg. Og siden den ikke ble ledig på biblioteket før påske, leser jeg den nå.

Boken åpner med begravelsen til Erich, Agnes' mann, hvor hennes gamle barndomsvenninne Henny dukker opp, men de utveklser ikke et eneste ord. Senere mottar Agnes et brev fra Henny som lurer på om hun vil ta opp kontakten og utveklse noen ord via brev. De to venninne begynner å skrive brev til hverandre og det viser seg at Henny er ute etter et bestillingsdrap på sin ektemann som er utro. I kapitlene mellom brevene nøstes det opp i historien til de to jentene og det kommer frem hvorfor de ikke har hatt kontakt på nærmere 20 år.

Jeg blir litt i tvil om man kan kalle det krim, eller om det dreier seg mer om spenning. Er litt usikker på hva som skiller disse to kategoriene, men det får så være. Boka er lettlest og med sine knappe 170 sider er den lett fordøyelig for de fleste vil jeg tro. Boka bygges naturlig opp mot et spenningspunkt, men jo nærmere slutten man kommer jo mer nyansert blir historien og vendepunktene kommer som perler på en snor helt frem til siste side. Stort pluss for at han klarer å holde interessen oppe gjennom absolutt hele boken.

Kjære Agnes ga absolutt mersmak, og jeg tror jeg må se om Håkan Nesser har mer litteratur som kan fenge meg. Om enn ikke den typiske krimmen. Kanskje Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen kan være noe for meg?
Terningkast 5

Utgitt: 2005
Forlag: Pirat forlag
Sider: 169
ISBN: 9788281430020

1 kommentar:

Lille søster sa...

Hørtes spennende ut! Hadde ikke hørt om den før.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...