13.02.2009

Norsk elghund, grå av Jørgen Korg


"Marvin er en ensom ung mann som er avhengig av den eldre broren Joakim. Men Joakim vil bort. Når broren gjør alvor av reiseplanene sine, bestemmer Marvin seg straks for å flytte, og leier et lite hus hos bonden Jarle Enger. Dette er historien om hvordan Marvin prøver å skape et nytt liv for seg og elghunden Royne når storebroren Joakim stikker av. Marvin er imidlertid en som gjør så godt han kan, uten at resultatene nødvendigvis blir bedre av den grunn. "
(Kilde: Bokkilden.no)


forumet Bokprat.com velger man hver måned uten en bok som er Månedens bok og som de som ønsker det kan lese og diskutere. Jeg har vært dårlig på å være med på sånt, så jeg tenkte at denne gangen skulle jeg prøve meg. Og med en bok på knappe 160 sider burde jo det gå greit.

Norsk elghund, grå er skrevet av debutanten Jørgen Krog, og handler hovedsakelig om Marvin som prøver å skape seg og hunden sin Royne et nytt liv på gården til Jarle. Han gjør sitt beste og har tro på at han og Jarle kan bli gode kompiser, men det viser seg å ikke være fullt så lett. Jarle har selv hatt hund før og han tar mer eller mindre over Royne og oppdrar han, får han til å sitte på kommando og lystre på alt Jarle sier. Noe Marvin aldri har klart å få til. Dette skaper litt sjalusi og historien drives frem med en viss følelse av usikkerhet og når jeg leser er jeg sikker på at enten Jarle eller Marvin skal gå til det skritt å ta livet av den andre. Eller gå til sengs med hverandre. Det er ihvertfall et ambivalent forhold de to får til hverandre.

Jeg synes historien er litt absurd, og jeg liker ikke de korte, ufullstendige seningene i dialogene. Krog har derimot en grei måte å skildre på, og språket er lett å lese. Boka er lest på et par timer, men ikke fordi de er så bra at man ikke kan legge den fra seg. Det er mer sånn at boken er lettlest og man vil bli ferdig med den for å begynne på en ny bok. Synd, men sant.

Fordelen med Månedens bok er jo at man får lest bøker man kanskje ikke ville valgt å lese i utgangspunktet, og dette er en sånn bok. Noen ganger kan man være heldig og finne en skatt, mens andre ganger finner man middelmådighet. Det blir ihvertfall spennende å høre hva de andre synes om boka :)

Terningkast 2

Utgitt: 2008
Forlag: Oktober
Sider: 159
ISBN: 9788249505524

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...