29.09.2008

Ord uten lyd av Camilla Gibb



"Romanen handler om Thelma, fra barndomen til hun blir voksen og kommer tilbake fra Canada for å studere jus ved Oxford. Thelma blir seksuelt misbrukt, lider av anoreksi og psykiske problemer, men hun holder motet oppe og bruker fantasien til å overleve"
(bokkilden.no)



Jeg har tidligere lest boken Et uvedkommende liv av Camilla Gibb og likte den veldig godt (både historien og måten Gibb skriver på), så det var klart jeg at jeg skulle lese mer av henne, og valget falt på Ord uten lyd.


Vi følger Thelma gjennom barndommen hvor hun blir misbrukt av faren sin og skaper seg tre hemmelige fantasivenner som på hver sin måte representerer en side av henne. Familien flytter etterhvert til Canada, men ting blir ikke bedre av å flykte. I de periodene hvor faren ikke er tilstede er både Thelma og moren lykkeligere, og det ser ut som ting skal ordne seg for den lille familien, men desverre dukker faren til stadighet opp igjen. Thelma flytter tilbake til England for å utdanne seg som advokat, men det er mange spøkelser fra fortiden som skal takles før hun kan stable seg opp på bena igjen.


Camilla Gibb skriver veldig fengslende, men allikevel så enkelt at man lett sluker et kapittel eller tre i løpet av kort tid. Til tross for den tragiske historien er språket ofte vittig og humoristisk, og det er et stort pluss at hun greier å skrive på en slik måte, synes jeg.

Totalt sett likte jeg boka godt, men jeg synes ikke Gibb skriver like bra i denne boken som i Et uvedkommende liv. Kanskje har hun mer spennende å by på i Bittersøtt? Jeg kommer nok til å lese den med tid og stunder ihvertfall :)

Terningkast:


Utgitt: 2002
Forlag: Cappelen
Sider: 206
ISBN: 9788202207038

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...