27.07.2008

St. Hallvards Hospital av Trine Kjus


"Romanen handler om livet og menneskene i og rundt St. Hallvards hospital, et sykehus med maktkamp og dramatikk, men også kjærlighet og vennskap. I sentrum for handlingen står den unge og vakre turnuslegen Eva Dahl, men vi møter også den biske avdelingsoverlegen Magnar Aspås, den dyktige kontorsjefen Janne, personalkonsulent Torunn, anestesilegen Håvard og den maktsyke legen Veronika, som gjør livet surt for Eva."
(Kilde: bokkilden.no)


Dette er en veldig lettlest romanserie plukket opp i en Narvesen kiosk, og har så langt kommet ut i 12 bøker. Egentlig en typisk kioskroman med mye intriger, mange mennesker og litt spesielle hendelser. Når jeg først har begynt å lese på en serie, så føler jeg at jeg nesten må følge med helt til den er slutt, så det blir til at jeg punger ut 70kr hver måned og pløyer gjennom boka. For det tar ikke mange timene å komme gjennom den. Og hvorvidt den gir meg noe særlig mer enn tidtrøyte..? Nei, i grunn ikke. Men av og til er det greit med slik litteratur også.

Selv om det er en roman som handler mye om leger, kirurger og sykehus (og den egentlige grunnen til at jeg begynte å lese denne serien) så er det ikke lenger der hovedfokuset ligger føler jeg. Vi følger Eva, Veronica, Marte, Elisabeth, Elin, Janne, Håvard, Ola, Torunn og en haug med andre folk som bor i Hammerstad og alle opplever de veldig mye (litt vel mye for enkelte kanskje). Alt fra utroskap og "dine/mine/våre barn" til drap, HIV-smitte, ensomhet, kjærlighet, sjalusi osv.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...